Součástí přípravných prací likvidace bývalé výdušné jámy ČSA 3, v souladu s projekty likvidace hlavních důlních děl, je uzavření dolního kanálu hlavního ventilátoru lezci státního podniku DIAMO, odštěpného závodu HBZS v součinnosti se záchranáři ZBZS odštěpného závodu Karviná.

Navrhnutý technologický postup stanovil uzavření dolního kanálu opěrnou stěnou a postupné zaplavení zpevněnou základkovou směsí do úrovně povrchu, Místo stavby bylo určeno ve vzdálenosti 5 m od ústi kanálu do jámy ČSA 3. Z důvodu nestabilního nánosu navátých hornin bylo nutno podloží zpevnit betonovým základem do hloubky 1 m propojeným svorníkovou výztuží s původní betonovou počvou. Samotné těleso stěny bylo provedeno ukotvením ocelové výztuže do původního ostění, následným pobitím fošnami a dotěsněním jutou. Nedílnou součástí byla montáž plavícího potrubí, a to jak na úrovni –55 m, tak i mez plavícím vozem usazeným na povrchu a úrovní –18 m ve svislé části. Práce byly ukončeny instalací luntového větracího tahu do hloubky –10 m.

Spodní větrní kanál hlavního ventilátoru ústí do větrné jámy ČSA 3 v hloubce cca –55 m pod povrchem. Větrní propojení s vrchním kanálem hlavního ventilátoru, který se nachází 5 m pod povrchem, tvoří svislá spojovací šachtice o průměru 6 m a celkové hloubce 50 m. Délka chodby spodního kanálu od větrní šachtice k průniku do jámy ČSA 3 je 29 m v profilu 4,6 m na šířku a 3,2 m na výšku.

Pohyb lezců nad volnou hloubkou a doprava materiálu na pracovišti probíhaly za pomoci lezecké techniky a osobních prostředků proti pádu dle služebního řádu HBZS. Mezi obzvlášť náročné úkoly patřila doprava téměř osmi tun betonu svislou částí kanálu, nebo instalace a kotvení rour o průměru 150 cm lezcem v závěsu na laně.
Petr Hanzelka, směnový technik o. z. HBZS