Aktivity báňské záchranné služby se v současnosti již neomezují pouze na důlní prostory. Tak, jako do podzemí pronikly nové technologie, mechanizace a počítače, zkušenosti a technika báňských záchranářů jsou stále častěji využívány i na zemském povrchu nebo pod vodní hladinou.
A co vzdušný prostor?
Nastává doba, kdy bude činnost báňské záchranné služby zasahovat i do této sféry? Jsou nyní tak populární bezpilotní letadla, tzv. drony, s miniaturní videokamerou, využitelné i při zásazích, pracích a dalších činnostech báňské záchranné služby?
Koncem roku 2014 bylo jedno takové zařízení doplněno do vybavení závodní báňské záchranné stanice v Odolově, provozované státním podnikem Palivový kombinát Ústí. V podstatě se jedná o létající, dálkově ovládanou kameru, která bude v tomto případě sloužit pro pořizování obrazového záznamu a fotodokumentace při monitoringu objektů na zemském povrchu především v oblastech souvisejících s důlní činností. Typickým příkladem je snímkování odvalů, vyústění důlních děl, kontroly rekultivačních prací, produktovodů apod. A to vše z nové perspektivy, ze vzduchu. Již první pokusné videosekvence a fotografie pořízené při zkušebních letech, naznačily další možnosti využití. Například při finančně nenáročných vizuálních kontrolách těžních věží, vrtných souprav, komínů a podobných vysokých objektů – od země k vrcholu, odshora dolů, kolem dokola.
Výše zmiňované bezpilotní letadlo zobrazené na přiloženém obrázku je šestimotorový dron (tedy hexakoptéra) DJI Flame Wheel F 550 s diagonální roztečí rotorů 550 mm. Je napájen Lithium-polymerovým akumulátorem, který zajišťuje pohon motorů i elektroniky po dobu cca 15 minut. Sestava je doplněna navigačním systémem, umožňujícím mimo jiné automatický návrat stroje na místo startu v případě ztráty radiového nebo družicového signálu. Díky špičkovému stabilizovanému výkyvnému závěsu (zvanému gimbal), konstruovanému speciálně pro letecké fotografování, je obraz z kamery GoPro 3+ klidný a neroztřesený. Záznam videosignálu je ukládán v kameře na paměťovou mikro SD kartu, současně jsou obraz i telemetrické údaje rádiovým signálem přenášeny do sedmipalcového monitoru na pozemním stanovišti. Opačným směrem je možno kameru ze země dálkově naklápět nahoru a dolů. Hexakoptéra je dálkově řízena osmikanálovou RC soupravou Graupner mx-16 HoTT s integrovaným měřením (telemetrie), pracující na kmitočtu 2,4 GHz. Ovládání pohybu do všech směrů je velice jemné a plynulé, stejně jako regulace rychlosti. Vzletová hmotnost stroje je 2150 g.
Ke dni 31. 10. 2014 bylo v České republice oficiálně registrováno pouhých 8 legálních provozovatelů, 64 bezpilotních strojů různých značek a 80 pilotů. Tyto počty se ale prudce zvyšují, popularita, cenová dostupnost a nízké provozní náklady přitahují dodavatelským firmám další a další zákazníky.
Důležitá informace a upozornění pro všechny zájemce!
Provoz každého bezpilotního letadla (kromě dronů využívaných pouze pro soukromé a rekreační účely), podléhá přísným leteckým předpisům. Bez patřičného povolení, registrace, pojištění letadla a bez registrovaných a přezkoušených pilotů (osoby ovládající stroj ze země), je zakázáno i pro vlastní potřebu firmy takové zařízení provozovat. V opačném případě hrozí vlastníkovi finanční postih ve formě pokuty až do výše 5 000 000 korun! Veškeré informace o postupech pro získání povolení
a podmínkách provozu bezpilotních letadel najdou zájemci na stránkách Úřadu pro civilní letectví (http://www.caa.cz).