Během měsíce května letošního roku byly v areálu ZBZS Libušín dokončeny práce na vytvoření výcvikového střediska pro práce v přetlaku při ražbě tunelovacími stroji TBM. O této problematice jsme psali již v článku „Práce v přetlaku“ v listovce číslo 1/2025.
K dříve instalované originální části tunelovacího stroje se systémem hyperbarických komor přibyl výcvikový kontejner pro praktické cvičení a také mobilní přepravní hyperbarická komora, která slouží pro případ potřeby rychlého transportu zraněného pracovníka z hyperbarického prostředí do nemocnice
(foto 1).

Vytvořené středisko je tak unikátním komplexem s několika dílčími pracovišti, kde účastníci kurzu dostanou veškeré teoretické informace o práci a pobytu v přetlaku a vyzkouší si tuto činnost v praxi. Program školení je podle vypracované osnovy plánován na čtyři pracovní směny, a to včetně proškolení z báňského záchranářského minima. Kurzy vedou MUDr. Štěpán Novotný, odborník na hyperbarickou medicínu, a František Harant ze společnosti UWPS, specialista na pracovní potápění, v součinnosti se zaměstnanci ZBZS Libušín.
Program začíná v učebně, kde si frekventanti zopakují a prohloubí dříve získané znalosti z potápěčské medicíny a fyziologie. Seznámíse také s dekompresními postupy a tabulkami i vybavením potřebným pro pobyt v přetlaku a v nedýchatelném prostředí. Pokud je třeba do odtěžovací komory razicího štítu vstoupit pouze za účelem kontroly nebo čištění řezných nástrojů, probíhá práce v čistém vzduchu bez škodlivin. Jinak je tomu v případě, kdy je k opravám nutno použít svařování nebo řezání plamenem. Tehdy na pracovišti vzniká nedýchatelné ovzduší a pracovníci musí být vybaveni ochrannou přilbou se samostatným přívodem vzduchu.
Proto je součástí výcvikového střediska speciálně vybavený kontejner pro nácvik svařování. V něm pokračuje druhý den praktická výuka. Kontejner je rozdělen na dvě části, oddělené přepážkou s průlezem. V první je simulované pracoviště operátora, který práce řídí a současně dohlíží na bezpečnost pracovníků, především zajištění dodávky vzduchu (foto 2).

Druhá část, za průlezem, simuluje odtěžovací komoru stroje TBM, ve které budou vlastní práce probíhat (foto 3).

Základním výcvikovým prostředkem je kompletní systém podpory života kompositních přileb DSL A-2Air IV určený do nedýchatelného prostředí. Ten umožňuje svařování a práci s otevřeným ohněm v odtěžovací komoře razicího štítu při opravách a údržbě řezných nástrojů. Zajišťují přívod vzduchu a možnost audio a video komunikace se supervizorem (foto 4).

Přílba je složité zařízení, které musí zajistit v maximální možné míře bezpečnost pracovníků.
Základem jejího použití je správný postup oblékání a svlékání, vše musí probíhat přesně podle stanovených pravidel, uvedených v kontrolních listech, které jsou obdobou popisu „laické kontroly“ u dýchacích přístrojů báňských záchranářů.
Po nácviku správného nasazení přílby přijde na řadu ovládání zdrojů vzduchu. Ty má přílba tři. Hlavní a záložní přívod je veden hadicemi prostřednictvím distribučního vzduchového panelu ztlakových láhví, umístěných na stanovišti operátora, který celý systém obsluhuje. Pro případ, že by oba uvedené zdroje selhaly, je každý pracovník vybaven ještě záložní tlakovou láhví, která mu umožní nouzové opuštění pracovního prostoru.
Následně probíhá nácvik vzájemné komunikace s operátorem. Ta je pro zajištění bezpečného provedení prací zásadní. Za tímto účelem je přílba vybavena sluchátky a mikrofonem, takže pracovníci mohou přes komunikační stanici nepřetržitě komunikovat s operátorem i mezi sebou vzájemně.
Průchod z útrob stroje do odtěžovací komory přes přechodovou hyperbarickou komoru si mohou účastníci výcviku vyzkoušet v autentických podmínkách komory ze stroje TBM, který byl použit při ražbě tunelů pražského metra. Frekventanti získají zkušenost se skutečnými rozměry komory a s ovládáním vstupu a výstupu do odtěžovacího prostoru (foto 5).

Výcvik pak pokračuje v mobilní hyperbarické komoře, která bude v reálných podmínkách ražby dopravena do podzemí do těsné blízkosti razicího štítu a bude sloužit pro případ potřeby rychlého transportu zraněného pracovníka z hyperbarického prostředí do nemocnice.
Mobilní komora je umístěna v přepravním kontejneru na nákladním automobilu, který doveze komoru na stavbu do blízkosti montážní jámy. Zde bude komora vysunuta z kontejneru, pomocí zdvihacího zařízení spuštěna do podzemí a poté dopravena k razicímu štítu. Proto je součástí výcviku také vyjmutí komory z kontejneru po nájezdových ližinách (foto 6).
Mobilní hyperbarická komora je udržována v plně provozuschopném stavu a všichni účastníci výcviku si v ní za přítomnosti hyperbarického lékaře vyzkouší zkušební kompresi a následnou dekompresi, během které budou mít možnost zažít již probrané postupy v praxi.
Problematika prací v přetlaku při ražbě tunelovacími stroji TBM bude do budoucna jistě důležitou formou spolupráce razičů a báňských záchranářů. Proto je do osnovy výcviku zařazena také pasáž, ve které se frekventanti kurzu seznámí se základy báňského záchranářství, problematikou detekce ovzduší a speciální dýchací technikou, především kyslíkovými a vzduchovými dýchacími přístroji. Jejich použití si budou moci na vlastní kůži vyzkoušet v cvičném polygonu – dýmnici.
Součástí kurzu bude i výuka základů bezpečné práce ve výškách, protože odtěžovací komora tunelovacího stroje má průměr cca 6 m a zaměstnanci budou muset pracovat na provizorních visutých lávkách.
Autor článku: Petr Šarboch, Filip Tlustý, ZBZS Libušín
