Záchranář

Informace pro báňské záchranáře a vedoucí techniky důlních závodů

  • Úvod
  • O webu
  • Kontakty
  • Ke stažení
Jste zde: Domů / Technika / Spolupráce DIAMO – Metrostav TBR pokračuje

Spolupráce DIAMO – Metrostav TBR pokračuje

10.12.2025, spravce

Během měsíce května letošního roku byly v areálu ZBZS Libušín dokončeny práce na vytvoření výcvikového střediska pro práce v přetlaku při ražbě tunelovacími stroji TBM. O této problematice jsme psali již v článku „Práce v přetlaku“ v listovce číslo 1/2025.

K dříve instalované originální části tunelovacího stroje se systémem hyperbarických komor přibyl výcvikový kontejner pro praktické cvičení a také mobilní přepravní hyperbarická komora, která slouží pro případ potřeby rychlého transportu zraněného pracovníka z hyperbarického prostředí do nemocnice
(foto 1).

Vytvořené středisko je tak unikátním komplexem s několika dílčími pracovišti, kde účastníci kurzu dostanou veškeré teoretické informace o práci a pobytu v přetlaku a vyzkouší si tuto činnost v praxi. Program školení je podle vypracované osnovy plánován na čtyři pracovní směny, a to včetně proškolení z báňského záchranářského minima. Kurzy vedou MUDr. Štěpán Novotný, odborník na hyperbarickou medicínu, a František Harant ze společnosti UWPS, specialista na pracovní potápění, v součinnosti se zaměstnanci ZBZS Libušín.
Program začíná v učebně, kde si frekventanti zopakují a prohloubí dříve získané znalosti z potápěčské medicíny a fyziologie. Seznámíse také s dekompresními postupy a tabulkami i vybavením potřebným pro pobyt v přetlaku a v nedýchatelném prostředí. Pokud je třeba do odtěžovací komory razicího štítu vstoupit pouze za účelem kontroly nebo čištění řezných nástrojů, probíhá práce v čistém vzduchu bez škodlivin. Jinak je tomu v případě, kdy je k opravám nutno použít svařování nebo řezání plamenem. Tehdy na pracovišti vzniká nedýchatelné ovzduší a pracovníci musí být vybaveni ochrannou přilbou se samostatným přívodem vzduchu.
Proto je součástí výcvikového střediska speciálně vybavený kontejner pro nácvik svařování. V něm pokračuje druhý den praktická výuka. Kontejner je rozdělen na dvě části, oddělené přepážkou s průlezem. V první je simulované pracoviště operátora, který práce řídí a současně dohlíží na bezpečnost pracovníků, především zajištění dodávky vzduchu (foto 2).

Druhá část, za průlezem, simuluje odtěžovací komoru stroje TBM, ve které budou vlastní práce probíhat (foto 3).

Základním výcvikovým prostředkem je kompletní systém podpory života kompositních přileb DSL A-2Air IV určený do nedýchatelného prostředí. Ten umožňuje svařování a práci s otevřeným ohněm v odtěžovací komoře razicího štítu při opravách a údržbě řezných nástrojů. Zajišťují přívod vzduchu a možnost audio a video komunikace se supervizorem (foto 4).

Přílba je složité zařízení, které musí zajistit v maximální možné míře bezpečnost pracovníků.
Základem jejího použití je správný postup oblékání a svlékání,  vše musí probíhat přesně podle stanovených pravidel,  uvedených v kontrolních listech, které jsou obdobou  popisu „laické kontroly“ u dýchacích přístrojů  báňských záchranářů. 
Po nácviku správného nasazení přílby přijde na  řadu ovládání zdrojů vzduchu. Ty má přílba tři. Hlavní  a záložní přívod je veden hadicemi prostřednictvím  distribučního vzduchového panelu ztlakových láhví,  umístěných na stanovišti operátora, který celý systém  obsluhuje. Pro případ, že by oba uvedené zdroje  selhaly, je každý pracovník vybaven ještě záložní tlakovou  láhví, která mu umožní nouzové opuštění pracovního  prostoru. 
Následně probíhá nácvik vzájemné komunikace  s operátorem. Ta je pro zajištění bezpečného provedení  prací zásadní. Za tímto účelem je přílba vybavena  sluchátky a mikrofonem, takže pracovníci mohou  přes komunikační stanici nepřetržitě komunikovat  s operátorem i mezi sebou vzájemně. 
Průchod z útrob stroje do odtěžovací komory přes  přechodovou hyperbarickou komoru si mohou účastníci  výcviku vyzkoušet v autentických podmínkách  komory ze stroje TBM, který byl použit při ražbě tunelů  pražského metra. Frekventanti získají zkušenost  se skutečnými rozměry komory a s ovládáním vstupu  a výstupu do odtěžovacího prostoru (foto 5). 

Výcvik pak pokračuje v mobilní hyperbarické komoře, která bude v reálných podmínkách  ražby dopravena do podzemí  do těsné blízkosti razicího štítu  a bude sloužit pro případ potřeby  rychlého transportu zraněného pracovníka  z hyperbarického prostředí do  nemocnice. 
Mobilní komora je umístěna v přepravním  kontejneru na nákladním  automobilu, který doveze komoru na  stavbu do blízkosti montážní jámy. Zde  bude komora vysunuta z kontejneru,  pomocí zdvihacího zařízení spuštěna  do podzemí a poté dopravena k razicímu  štítu. Proto je součástí výcviku také  vyjmutí komory z kontejneru po nájezdových  ližinách (foto 6). 

Mobilní hyperbarická komora je udržována  v plně provozuschopném stavu  a všichni účastníci výcviku si v ní za  přítomnosti hyperbarického lékaře vyzkouší  zkušební kompresi a následnou  dekompresi, během které budou mít  možnost zažít již probrané postupy  v praxi. 
Problematika prací v přetlaku při ražbě  tunelovacími stroji TBM bude do budoucna  jistě důležitou formou spolupráce  razičů a báňských záchranářů. Proto je  do osnovy výcviku zařazena také pasáž,  ve které se frekventanti kurzu seznámí se  základy báňského záchranářství, problematikou  detekce ovzduší a speciální dýchací  technikou, především kyslíkovými  a vzduchovými dýchacími přístroji. Jejich  použití si budou moci na vlastní kůži  vyzkoušet v cvičném polygonu – dýmnici. 
Součástí kurzu bude i výuka základů  bezpečné práce ve výškách, protože  odtěžovací komora tunelovacího stroje  má průměr cca 6 m a zaměstnanci  budou muset pracovat na provizorních  visutých lávkách. 

Autor článku: Petr Šarboch, Filip Tlustý,  ZBZS Libušín 

Související články:

  1. Práce v přetlaku
  2. Použití hyperbarické komory při ražbě pražského metra
  3. Letní výcvik báňských záchranářů potápěčů s. p. DIAMO
  4. Cvičný výjezd HBZS Praha k postiženému při ražbě tunelu
  5. Spolupráce s polskou BZS potvrzená

Kategorie:Technika Štítky:technika, ZBZS

Nejčtenější tento týden

Rubriky

  • Historie (60)
  • Jiné nehody v hornictví (36)
  • Mezinárodní spolupráce (31)
  • Nezařazené (69)
  • Plánované zásahy BZS (17)
  • Různé (212)
  • Technika (63)
  • Výbuchy (34)
  • Výročí a vyznamenání (51)

Licence

Licence Creative Commons

Obsah webu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika

Další funkce

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Informace o souborech cookies

Copyright © 2025 · Outreach Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

[ Placeholder content for popup link ] WordPress Download Manager - Best Download Management Plugin

Spravovat Souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}