Záchranář

Informace pro báňské záchranáře a vedoucí techniky důlních závodů

  • Úvod
  • O webu
  • Kontakty
  • Ke stažení
Jste zde: Domů / Historie / 111. výročí záchranné stanice v Orlové-Lazy

111. výročí záchranné stanice v Orlové-Lazy

31.1.2024, spravce

Nařízením Báňského hejtmanství ve Vídni čj. 692 ze dne 6. dubna 1897 bylo stanoveno zřídit na každém dole ostravsko-karvinského revíru v blízkosti jámy pro sjezd mužstva záchranné stanice. Toto datum lze považovat za den oficiálního vzniku organizované „Báňské záchranné služby“ v našich zemích a také v celém tehdejším Rakousko-Uhersku.

Dalším nařízením Báňského hejtmanství ve Vídni čj. 3228/1905 z roku 1905 byla stanovena povinnost vybavit dýchacími přístroji narážeče na těžebních patrech a horníky určené k výkonu záchranné služby podrobit lékařským prohlídkám. Toto nařízení rovněž doporučilo sdružovat záchranné sbory jednotlivých dolů. Byl to první podnět k vytváření báňských záchranných stanic vyšších typů.

Kurz záchranářů OBZS Lazy 1970

První Ústřední záchranná stanice vznikla na základě nařízení c. k. Báňského hejtmanství dne 8. ledna 1907 na Dole Jan v Libušíně u Kladna, založila ji Pražskoželezářská společnost. Byla to pravděpodobně první profesionální stanice báňské záchranné služby na tehdejším českém území. V ostravsko-karvinském revíru byla roku 1908 zřízena ÚZS na dole Karolína v Ostravě ajiž 13.června téhož roku tam proběhlo první cvičení. Následovala zřízení ÚZS v OKD na Dole Zárubek v roce 1911, která byla dne 1. 11. 1946 zrušena. V roce 1912 došlo k vybudování dvou ÚZS v OKR, a to na Dole Trojice pro doly ve a hraběte Wilczeka (zrušena v roce 1939) a v Orlové-Lazy pro doly ve východní části revíru.
Tato stanice byla vystavěna roku 1912 u zastávky Lazy Ostravsko – karvinské elektrické dráhy na křižovatce cest Doubrava – Suchá a Petřvald – Karviná. Stanice se skládala ze dvou budov, z nichž jedna byla přednášková síň, síň pro přístroje, cvičební prostory, umývárna a byt pro dozírajícího mechanika. Cvičební místnost (polygon) byla rozdělena na několik oddílu, kde se záchranáři mohli pohybovat ve snížené viditelnosti. Byla tam i hlavní třída s kolejemi i vozem naplněným kamenem ze závalu. Bylo tam vybudované lezní oddělení jako v rubání a šachtice vystrojena žebříky. K ověření fyzické připravenosti se používala dvě závaží o hmotnosti 15 a 25 kg, které se zvedalo v dýchacích přístrojích.

ÚZS Orlová – Lazy

Organizační řád pro ÚZS Orlová-Lazy byl schválený dne 18.4.1914 a byl po mnoho let vzorem pro mnohé další báňské záchranné stanice u nás i v zahraničí. Na stanici v Orlové-Lazích tvořily týdenní výjezdovou pohotovost prvního sledu dvě čety záchranářů z důlních závodů vedené záchranáři z povolání. Dalšími členy výjezdové jednotky byl mechanik – řidič, mechanik dýchacích přístrojů a technik – záchranář z důlního závodu. Jednotku druhého sledu tvořila četa záchranářů ze závodu s instruktorem HBZS. Vedoucím ÚZS byl vždy provozní inženýr některé z jam společnosti Orlová-Lazy. Pod ÚZS v Lazích spadalo celkem 17 závodů východního revíru. Každý ze závodu měl dobře vybudovanou závodní záchrannou stanici. V roce 1924 byla stanice vybavena 15 přístroji Dräger model 1924, deseti přístroji model 1910/11, třemi přístroji Audos M.R. a dvěma dýchacími přístroji Inhabad, 40 elektrickými lampami, jedním pulmotorem, jedním oživovacím přístrojem Inhabad, jedním přenosným polním telefonem, 50 m větrného plátna a 200 m hadic. Za doby německé okupace byla přeměněna ÚZS na Okresní záchrannou stanici v Bytomi. Po osvobození byla ÚZS v Lázích znovu zřízena v původní formě dle platného organizačního řádu, o jehož většinou formální změny bylo u Báňského hejtmanství zažádáno dne 2.8.1945. Během německé okupace držela stanice stále stálou pohotovost, jako dýchací pracovní přístroje používali v počtu 12 přístrojů Dräger 160 A, nebo Auer MR2, pouze jáma Jindřich (Larich) měla 7 dýchacích přístrojů (ale menší počet pracujících). Roku 1947 se z ní stává ÚBZS (ústřední báňská záchranná stanice) a od roku 1961 již nese název OBZS (obvodní báňská záchranná stanice) Orlová-Lazy. Od roku 1965 byla stanice jako samostatná zrušena a stala se součásti HBZS Ostrava.

Výcvik báňských záchranářů na OBZS Orlová Lazy, před původní mechanickou dílnou.


Stanice v Lazích měla jako první v Rakousko-Uhersku vypracován šestidenní program kurzu nováčků záchranářů, včetně lékařské prohlídky a závěrečné zkoušky. Mezi povinnosti telefonisty ředitelství Orlová- Lazy bylo i zajištění koní pro „výjezdové vozidlo“ v případě požadavku sousedních dolů o pomoc. Jako jeden z prvních správců ÚZS Orlová-Lazy byl jmenován Ing. Dr. mont. Josef Bialek, který v roce 1927 zkonstruoval sebezáchranný regenerační přístroj s tlakovým kyslíkem, který byl schválen pro užívání v dolech Báňským hejtmanstvím v Brně výnosem č. 3154 ze dne 15.5.1928.Přístroj byl vyroben, ale k důlním pracovníkům se nikdy nedostal.

OBZS Orlová-Lazy

Na pohotovostní stanici HBZS Ostrava v Orlové-Lazích byl dán roku 1966 do provozu nový „výjezdový autobus“ v červené reflexní barvě s bílou maskou. Ten byl zrekonstruován podle návrhu HBZS Ostrava z dvoudvéřového autobusu Škoda 706 RTO. Autobus byl již vybaven moderním rotačním výstražným majákem. Pohotovostní sbor v Radvanicích Hlavní báňské záchranné stanice měl již od roku 1965 výpadové vozidlo Š 706 RTO-KAR. Mezi nejtěžší zásahy báňských záchranářů z OBZS Orlová-Lazy můžeme vzpomenout na zásah při výbuchu metanu na Nové Jámě (Důl Lazy) v roce 1919, výbuch na Dole Gabriela v roce 1924, výbuch na Dole Doubrava v roce 1949, důlní požár na Dole Antonín Zápotocký v roce 1951, důlní požár na Dole Dukla v roce 1961 (108 obětí), zával 6 horníků na Dole Žofie v roce 1967, výbuch metanu na Dole Paskov v roce 1970, důlní otřes na Dole Doubrava v roce 1974.
Je to nespočet zásahů při likvidaci důlních nehod v ostravsko-karvinském revíru, kdy museli „profesionálové“ z OBZS Orlová-Lazy prokázat své umění a poslání báňského záchranáře.

Dne 22.května roku 1979 se pohotovostní jednotky z prostor v Orlové-Lazích a z prostor VVUÚ v Ostravě -Radvanicích přestěhovali do nových objektů v Ostravě- Radvanicích na Lihovarské ulici, kde sídlí doposud. Objekty bývalé ÚZS, a později OBZS v Orlové-Lazích tak po 67 letech přestaly sloužit báňským záchranářům. Tak skončila jedna „éra“ ÚZS a OBZS Orlová-Lazy.

Šulej Jan, specialista VVaT, o.z. HBZS Ostrava
Fotografie: Karel Ryba, archiv HBZS Ostrava

Související články:

  1. Sto let Hlavní báňské záchranné stanice v Porúří
  2. 30let Báňské záchranné stanice Hodonín
  3. Sto let Hlavní báňské záchranné stanice v Clausthal Zellerfeldu
  4. Z HORNICKÉ ROČENKY O BÁŇSKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBĚ
  5. Pietní akt k 30. výročí tragického výbuchu na dole Pluto

Kategorie:Historie Štítky:HBZS, Ostrava

Nejčtenější tento týden

Rubriky

  • Historie (60)
  • Jiné nehody v hornictví (36)
  • Mezinárodní spolupráce (29)
  • Nezařazené (63)
  • Plánované zásahy BZS (15)
  • Různé (202)
  • Technika (57)
  • Výbuchy (33)
  • Výročí a vyznamenání (51)

Licence

Licence Creative Commons

Obsah webu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika

Další funkce

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Informace o souborech cookies

Copyright © 2025 · Outreach Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

[ Placeholder content for popup link ] WordPress Download Manager - Best Download Management Plugin

Spravovat Souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}