Záchranář

Informace pro báňské záchranáře a vedoucí techniky důlních závodů

  • Úvod
  • O webu
  • Kontakty
  • Ke stažení
Jste zde: Domů / Různé / VLH a IS dle Vyhlášky ČBÚ č. 71 ze dne 21. 1. 2002 a zkušenosti HBZS

VLH a IS dle Vyhlášky ČBÚ č. 71 ze dne 21. 1. 2002 a zkušenosti HBZS

24.1.2018, Jaroslav Španihel

VEDOUCÍ LIKVIDACE HAVÁRIE (dále jen  VLH),

Povinnosti a úkoly VLH jsou podrobně rozpracovány  v § 11, 12, 13 a 14 Vyhlášky ČBÚ č.  71 ze dne 21. 1. 2002 o zdolávání havárií v dolech  a při těžbě ropy a zemního plynu.  Dobrá znalost citovaných paragrafů a celé  Vyhlášky 71/2002 je společně s dokonalou  znalostí dolu a místních podmínek nezbytnou  podmínkou bezchybného výkonu funkce VLH,  kterého způsobilost řídit zdolávání havárie  ověří zkouškou komise OBÚ a do funkce jmenuje  závodní dolu.

Z ustanovení vyhlášky vyplývá, že v době výkonu  funkce VLH tento zaměstnanec přestává  vykonávat svoji původní hospodářskou funkci,  ve které by měl být po dobu trvání havárie zastupován  jiným zaměstnancem. Důvod, proč  vyhláška z okruhu možných zaměstnanců vylučuje  jmenovat vedoucího ZBZS a vedoucího  větrání, vyplývá z jejich nezastupitelných povinností,  které mají při likvidaci většiny havárií.  VLH má právo svolat havarijní komisi (HK),  kterou jmenuje závodní dolu a s touto komisí  svůj zamýšlený postup likvidace havárie  projednat. VLH je však jedinou osobou, která  v plném rozsahu odpovídá za úspěšné zdolání  havárie. Stanovisko HK je vždy jenom doporučením.

                                                                                                      Ilustrační foto HBZS

Umožňuje-li to situace, své rozhodnutí musí  vydat písemně. VLH řídí práce na záchranu lidí  a zdolávání havárie. Musí se zdržovat v místnosti  předem určené havarijním plánem vybavené  tak, aby umožňovala řízení zdolávání  havárie. Do této místnosti mají povolen vstup  pouze zaměstnanci státní báňské správy (SBS),  závodní dolu a osoby se souhlasem VLH. Toto  stanoviště může VLH opustit jenom tehdy, nacházejí-  li se osoby ohrožené havárií již mimo  ohrožený prostor, nebo z důvodu nutného  odpočinku. V těchto případech pověří dalším  řízením zdolávání havárie písemně svého zástupce  (§15), který potvrdí převzetí funkce  podpisem v záznamu.

VLH po rozboru situace na základě získaných  informací posoudí, popřípadě upraví  operativní část havarijního plánu, určí způsob  zdolávání havárie a vydá, popřípadě zkontroluje  již vydané příkazy k vedení zásahu směřujícího  v prvé řadě k záchraně osob a dále  ke zdolání nehody. Všechny vydané příkazy a  přijatá hlášení se musí chronologicky zaznamenávat  s uvedením času (nezapomínat do  záznamu zapsat jméno a příjmení toho, kdo  příkazy, nebo hlášení dává a kdo je přijímá).  Kromě písemného záznamu se o přijatých hlášeních  a vydaných příkazech pořizuje zvukový  záznam. Příkazy VLH, které jsou předávány  zaměstnanci telekomunikačním zařízením, je  povinen zaměstnanec opakovat a tím potvrdit  jejich srozumitelnost.  Dále VLH určí datum a hodinu vzniku havárie.

Při vzniku nehody se VLH náhle stává orgánem  nejen řídícím, ale také průběžně vyšetřujícím  a perspektivně i vyšetřovaným, což může  vyvolat kolaps ze zodpovědnosti.

Platí že:

 vynikající odborník nemusí být dokonalým  VLH,

 vynikající VLH je předním odborníkem  tehdy, když se umí obklopit erudovanými  specialisty a je ochoten zvažovat jejich rady a  rychle využívat jejich pomoc.

VLH nemůže být činitelem pasívním, ale  ani agresivním. Tvrdé prosazování vlastního  názoru se sarkasmem a ironizováním není  vhodnou cestou. Řízení vyžaduje přímočaré  jednání s vymezením kompetencí a podřízenosti,  aby nemohlo dojít k pomatení vztahů  v řídicí struktuře. Důležité je, aby pro celý řídicí  štáb byly vytvořeny optimální pracovní podmínky.  Důležitým předpokladem pro efektivní  výkon funkce  VLH je schopnost  odhadnout svoje  síly. Nevyspání a  nedostatek odpočinku  působí  obdobně jako  alkohol: po zvládnutí  prvních hlavních  úkolů se v  první fázi objeví  euforie z dobře  zvládnutých úkolů,  zásoby energie  se zdají být nevyčerpatelné,  ale  potom následuje  kritický pokles  všech aktivit, snižuje se pracovní pohotovost  a soustředěnost a člověk inklinuje ke krátkým  útlumovým periodám (až k mikrospánku).  V takovém případě je nejvyšší čas zapomenout  na svoji nenahraditelnost a předat funkci  VLH čerstvým silám.  Dostatek prostoru pro práci, moderní technické  zázemí a perfektní kolektiv odborníků,  kteří se při plnění svých úkolů neruší, jsou nezbytnými  podmínkami pro spolehlivou a často  dlouhotrvající náročnou činnost.

ZÁSADY ČINNOSTI A ROZHODOVÁNÍ IS  (inspekční služba) 

V této kapitole jsou blíže rozvedeny postupy  činnosti IS a následně VLH při závažných důlních  nehodách.  ÚRAZ  Při hlášení úrazu je IS povinna posoudit informaci,  co možno nejdříve zjistit maximum  o stavu postiženého a zvolit optimální řešení.  Dotazem ověřit, popřípadě poradit způsob  poskytnutí 1. pomoci postiženému a povolat  lékařský výjezd HBZS Ostrava. Neopomnět zajistit  dopravu (volný průjezd) od jámy až k postiženému.

Doporučený postup:

 převzít hlášení o úrazu,

 vydat pokyny k poskytnutí předlékařské  1. pomoci,

 povolat lékařský výjezd HBZS,

 uklidnit informátora,

 zaznamenat základní údaje – co se stalo,  kde se to stalo, komu se co stalo, kdy se to stalo,  druh a rozsah poranění, kdo hlásí,

 doplňující dotazy na informátora – případné  ohrožení dalších osob, zdali je postižený  vyproštěn, byla–li zahájena 1. pomoc, stav  větrání pracoviště po úrazovém ději, požadavek  na další pomoc,

 rozhodnout o ponechání zraněného na  místě, nebo vydat pokyn k transportu postiženého  k jámě (TRASA PŘÍCHODU LÉKAŘE MUSÍ  BÝT SHODNÁ S TRASOU DOPRAVY POSTIŽENÉHO),   povolat vlastní četu ZBZS, popřípadě  důlní výjezd HBZS ve vazbě na rozsah nehody,  počtu postižených a zajištění potřebných  technických prostředků,

 připravit pro výjezd HBZS – vjezd do závodu,  doprovod, dopravní nádobu pro sjezd  do dolu, dopravní prostředky v dole,

 vydat příkaz o ponechání pracoviště  v původním stavu (pokud se nejedná o záchranu  postiženého a nehrozí-li další nebezpečí),

 připravit strojní dopravu a uvolnit trať  (oba směry) pro transport postiženého,

 provést případnou ohlašovací povinnost  dle HP,

 připravit místnost 1. pomoci (odemknout…),

 vytisknout základní informace o postiženém,

 požádat HBZS o případné pořízení fotodokumentace  (v rámci fárání šetřicí komise).

POŽÁR 

Příčin vzniku požáru v dole je celá řada.  Z hlediska přítomnosti metanu, uhelného  prachu a vývinu kouřových zplodin s vysokým  obsahem toxických látek ve větrním proudu  se jedná o jednu z nejzávažnějších důlních  nehod. Zplodiny požáru mohou vytvářet nebezpečnou  explozivní směs i v neplynujících  dolech, nebo v ohrožených prostorách. Teplota  plamene dosahuje u plynů cca 1300 oC, u  kapalin cca 1250 oC a u tuhých látek cca 1100  oC. Vždy platí, že informace o rozsahu nehody  musí být jednoznačná a úplná.

 při signalizaci nárůstu CO vyslat nejblíže  dosažitelnou a poučenou osobu k ověření a  zjištění příčiny nárůstu CO (za poučení se považuje  konkrétní stanovení přístupových a výdušných  cest k místu ověření koncentrace CO),

 jde-li o rychlý vzestup koncentrace CO,  pak ihned povolat důlní výjezd HBZS,

 věcně a klidně převzít hlášení o požáru,  stručnými dotazy dopřesnit situaci – kde hoří,  co hoří, kdo hasí, čím hasí, je-li někdo zraněn,  kdo hlásí a kdy zjistil požár, odkud hlásí,

 vydat pokyny informátorovi – buď pokračovat  v likvidaci požáru, nebo odvolat osádku  z ohroženého pracoviště, popřípadě zahlídkovat  přístupové chodby,

 po informacích informátora (pozvolný  nárůst CO) povolat důlní výjezd HBZS,

 připravit pro výjezd HBZS – vjezd do závodu,  doprovod, dopravní nádobu pro sjezd  do dolu, dopravní prostředky v dole,

 dle dalších zpráv z dolu a zhodnocení  situace rozhodnout o odvolání ohrožených  zaměstnanců (aromatická signalizace úseková, nebo centrální), případně vydat zákaz  fárání do dolu (zavést evidenci osob, které vyfáraly),

 ověřit vypnutí el. proudu v příslušné úsekové  rozvodně, PROVOZ VENTILÁTORŮ NEMĚNIT (změnu větrání vždy projednat s velitelem  záchranných sborů),

 dle HP ověřit a připravit možnost propojení  výtlačného řádu z hlavní čerpací stanice  na důlní požární vodovod,

 upřesnit způsob i časy odběrů vzorků  plynů,

 povolat profesní zaměstnance (ZBZS, větrání,  OHM, dopravní…),

 splnit ohlašovací povinnost dle HP,

 připravit návrh na prostorové uzavření  důlních děl v ohrožené oblasti,

 zajistit zásobení zasahujících čet požadovaným  materiálem.  Zvláštním, ale zvlášť nebezpečným případem  je požár v úvodní jámě (nebo na povrchu  s pronikáním požárních zplodin do dolu). V HP  je podrobně zpracován postup pro snížení  ohrožení zaměstnanců v dole. Doporučuje se  vytypování otevření přímých zkratů do výdušné  jámy v čase co nejkratším po vzniku požáru.  Ústup osádek směřovat do důlních děl jiné  úvodní větrní jámy.

DŮLNÍ OTŘES 

Svým nenadálým rychlým průběhem a devastací  důlních děl se řadí k nejzávaznějším  důlním haváriím. Jsou to náhlé pohyby hornin  se záchvěvy horninového masívu. V milisekundách  se v okamžiku dosažení meze pevnosti  hornin uvolňuje značná energie kumulovaná  v nadloží dobývané sloje. Následky důlního  otřesu jsou především závislé na velikosti  uvolněné energie a vzdálenosti postiženého  místa od epicentra otřesu.

Doporučený postup:

 převzít informaci a věcným jednáním  uklidnit informátora,

 kde a kdy se otřes projevil,

 jsou-li postižení zaměstnanci,

 kdo hlásí a odkud hlásí (zapsat čas hlášení),

 vydat pokyn k vypnutí el. energie v postižené  oblasti,

 podle místních podmínek zastavit přívod  tlakové vody do zasažených důlních děl,

 ověřit počty osob nacházejících se v postižené  oblasti včetně jejich zdravotního stavu,

 vyžádat hlášení každé nové informace o  postižených, nebo o stavu důlních děl,

 povolat důlní výjezd HBZS,

 připravit pro výjezd HBZS – vjezd do závodu,  doprovod, dopravní nádobu pro sjezd  do dolu, dopravní prostředky v dole,

 vyslat pomoc stálé hlídky ZBZS,

 splnit ohlašovací povinnost dle HP,

 zajistit fárání šetřicí komise (včetně fotodokumentaristy  HBZS).

ZAPLYNOVÁNÍ

V podmínkách OKD se především jedná o  zaplynování důlního díla metanem (CH4). Jde  o stav, kdy koncentrace CH4 v profilu důlního  díla přesáhne koncentrace stanovené bezpečnostním  předpisem (BP), nebo písemně povolené  závodním dolu v souladu s ustanovením  BP. Práce na odvětrání mohou provádět pouze  záchranáři s příslušným vybavením dle postupu  stanoveného VLH (IS). Jedná se vždy o havarijní  zásahy záchranářů.

Uvedení větrání důlního díla do stavu odpovídajícímu  BP v případech, kdy je překročena  koncentrace dle ustanovení BP, nebo  povolené výjimky, přitom však nepřevyšuje  2% CH4 se provádí osádkou pracoviště vždy za  dozoru technicko-hospodářského zaměstnance  (THZ). UPOZORNĚNÍ: ELEKTRICÝ KABEL POD  NAPĚTÍM JE ELEKTRICKÉ ZAŘÍZENÍ V PROVOZU!!!  O zaplynování se IS dozví jednak z hlášení  z dolu, signalizací čidla, nebo signalizací přerušení  chodu ventilátoru separátního větrání.

Doporučený postup: 

 ověřit vypnutí el. proudu (mimo zařízení  jiskrově bezpečná),

 zjistit určeným technickým dozorem  důvod zaplynování (ověřit neporušenost hrázových  objektů a větrních dveří, ověřit chod  ventilátorů, výstup CH4 – technický dozor však  nesmí vstupovat do důlních děl, kde koncentrace  překračuje 2 %),

 odvolat osádku do vtažných větrů, zakřižováním  a případným rozestavěním hlídek  zabránit vstupu osob do zaplynované oblasti,

 postup k odstranění tohoto stavu musí  být určen havarijním plánem,

 splnit ohlašovací povinnost dle HP (zaplynování  důlního díla trvající déle než 8 hod.),

 opětovné obsazení pracoviště a případné  zapnutí elektrických zařízení je dovoleno  po prověření, že větrání, zejména složení důlního  ovzduší, odpovídá BP).

ZAPÁLENÍ METANU 

Není zanedbatelnou havárií v podmínkách  dolů OKD, kdy se stále více rozšiřuje rozpojování  tvrdých průvodních hornin mechanickou  cestou.  Postup inspekční služby při nahlášení tohoto  případu je doporučen stejný jako u otevřeného  ohně.

Je důležité vydat pokyn osobě, která nehodu  hlásí, aby zmobilizovala osádku a hasícími prostředky  (nejlépe práškovým RHP) prováděla hašení  a trvalého ochlazování (vodním proudem) nahřátého  okolí (horniny, výztuže, výstroje…), tyto  práce provádět až do uhašení, nebo do vystřídání  záchranářskými četami. Uhasit hořící metan se  doporučuje až po kontrole větrání (důraz na separátní  větrání) pracoviště. Pokud musí osádka  ustoupit, ponechá v chodu ochlazování ohně a  jeho okolí proudící vodou s Cg hadic, nebo alespoň  vodou ze skrápěcího zařízení stroje.

(Pokračování příště)

Autor článku: Jaroslav Španihel

Související články:

  1. Výjezdová činnost HBZS Ostrava
  2. Výměna zkušeností mechaniků z obvodu působnosti HBZS Most a HBZS Ostrava
  3. VÝJEZDOVÁ ČINNOST HBZS OSTRAVA
  4. Výjezdová a akční činnost HBZS Ostrava v roce 2016
  5. Ohlédnutí za rokem 2013 na HBZS Ostrava

Kategorie:Různé Štítky:bezpečnost, HBZS, Ostrava

Nejčtenější tento týden

Rubriky

  • Historie (60)
  • Jiné nehody v hornictví (36)
  • Mezinárodní spolupráce (29)
  • Nezařazené (63)
  • Plánované zásahy BZS (15)
  • Různé (202)
  • Technika (57)
  • Výbuchy (33)
  • Výročí a vyznamenání (51)

Licence

Licence Creative Commons

Obsah webu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika

Další funkce

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Informace o souborech cookies

Copyright © 2025 · Outreach Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

[ Placeholder content for popup link ] WordPress Download Manager - Best Download Management Plugin

Spravovat Souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}