Nebyly to příjemné okamžiky, když Štáb báňské záchranné služby ČR na svém zasedání dne 9. května 2013 vzpomněl minutou ticha naše kolegy-záchranáře M. K. a P. W. z Dolu ČSM. Přitom stačilo tak málo, aby ke smrtelným úrazům vůbec nedošlo. Proč k tomu došlo, co se udělalo špatně, dalo se úrazům zabránit – to jsou otázky, které si všichni klademe po každé mimořádné události.
Je třetí směna v neděli 21. dubna 2013. Na Dole ČSM fárají do dolu báňští záchranáři M. K. a P. W. Jejich úkolem je mimo jiné provést odběr vzorků vzdušin z prostoru za výbuchuvzdornými hrázemi na třídách 401 327 a 401 347/2. S ohledem na délku fárané trasy mají záchranáři k dispozici závěsnou lokomotivu.
Předmětná třída byla vyražena ve spojených slojích 39. a 40. ve 3. kře lokality Jih a sloužila jako úvodní větrní třída pro porub 401 307. Porub byl pro zápar výbuchuvzdorně uzavřen na výdušné i vtažné straně dne 25.3.2013 sádrovými hrázemi, a to na vtažné třídě 401 327 ve staničení 187 m, na výdušné třídě 401 347/2 ve staničení 175 m. Třída 401327, po přerušení průchodního větrního proudu, byla nadále ovětrávána separátním větráním sacím, složeném z luten o průměru 800 mm a vzduchového ventilátoru VPAK 630, umístěného v průchodním větrním proudu. Pro likvidaci záparu v uzavřeném porubu 401 307 byl do jeho prostoru napouštěn inertní dusík v kapacitě 1500 m3/hod.
Vzhledem k tomu, že postižení v dané směně nevyfárali, bylo zahájeno báňskými záchranáři v 5.50 hod jejich hledání. Byli nalezeni na třídě 401 327 ve staničení 157 a 161 m, tj. 4 m od sebe a lékař HBZS konstatoval jejich úmrtí. Separátní větrání třídy bylo mimo provoz, příčinou bylo udušení vlivem nedostatku kyslíku, který byl vytlačen dusíkem, prostupujícím okolím uzavírací hráze.
Šetřením Obvodního báňského úřadu v Ostravě byly zjištěny skutečnosti, které bohužel hovoří o nezodpovědnosti, ignorování bezpečnostních předpisů, rutinérství a podcenění situace ze strany postižených.
Báňští záchranáři, zaměstnanci s nejvyšší kvalifikaci pro zásahy v nebezpečných podmínkách zejména:
a) neověřili provoz separátního větrání a vstoupili společně do neodvětrávaného prostoru. Šetřením se nepodařilo zjistit kdy, a kým bylo separátní větrání zastaveno.
b) neprováděli indikaci a detekci na přítomnost plynných složek ovzduší. Měřicí přístroj Dräger X-am 5600, který měli k dispozici, včetně jejich sebezáchranných přístrojů, byly odloženy v závěsné lokomotivě.
c) byli pod vlivem alkoholu, který byl zjištěn v jejich krvi.
Šetření Obvodního báňského úrazu bude ukončeno v nejbližších dnech. Orgány státní báňské správy reagují na závažné mimořádné události takovými opatřeními, aby se pokud možno vyloučilo jejich opakování. V daném případě se s největší pravděpodobností zpřísní podmínky pro provoz separátního větrání a požadavky na sledování nepřetržitého chodu ventilátorů separátního větrání budou rozšířeny na všechny lutnové tahy, nejenom odvětrávající ražby.
Ing. Martin Štemberka, náměstek předsedy ČBÚ, předseda Štábu báňské záchranné služby ČR