Záchranář

Informace pro báňské záchranáře a vedoucí techniky důlních závodů

  • Úvod
  • O webu
  • Kontakty
  • Ke stažení
Jste zde: Domů / Výbuchy / Neštěstí na Dole Dukla a pohled na hornictví ve druhé polovině 20. století

Neštěstí na Dole Dukla a pohled na hornictví ve druhé polovině 20. století

10.11.2021, Svatomír Tošenovský

V letošním roce uplynulo šedesát let od důlní tragédie,  ke které došlo na Dole Dukla.  Tento černouhelný důl se nacházel na katastru obce  Dolní Suchá, místní části města Havířova v okrese  Karviná. Historie šachty sahá do roku 1905, kdy bylo  vydáno rozhodnutí o vybudování Jámy císaře Františka  Josefa.

Prvních 20 tisíc tun uhlí z přípravných prací  bylo vytěženo v roce 1911. První těžba z porubů se  datuje k roku 1912. Po vzniku Československa v roce  1918 byl důl přejmenován na Jáma Suchá a od 8. října  1949 se název závodu změnil na Důl Dukla. 
Po únoru 1948 zažívali českoslovenští horníci (černo)  zlaté období. Stát kladl důraz na těžký průmysl,  ten polykal tuny uhlí a důlní těžba tak představovala  jednu z hlavních priorit. Havíře proto režim protěžoval,  měli vyšší průměrnou mzdu, často nemuseli  na vojnu a snáze se dostali k vlastnímu bydlení, rekreacím  nebo k nedostatkovému zboží. Dokonce je  nikdo nepotahoval, když zdravili místo „Čest práci!“  slovy „Zdař Bůh!“. Komunistický režim je potřeboval  a tak razil slogan: „Já jsem horník, kdo je víc?!“ Byla  to šlechta, paradoxně. O negativech hornického povolání,  jako je těžká dřina, podlomené zdraví a trvalá  hrozba zranění či smrti v důsledku otravy jedovatými  plyny, průvalu podzemní vody nebo vzniku závalu  se nemluvilo. Hornický život tak tvořily (proti) klady – drsná práce pod zemí a luxusní život na povrchu. 

Důl Dukla 1961


V padesátých a na začátku šedesátých let 20. století  se mohutně razily chodby i heslo: „Uhlí, uhlí, potřebujeme  více uhlí. A za každou cenu!“. Zaváděla se elektrifikace  a mechanizace (třeba gumové dopravní pásy,  aniž by se příliš řešila otázka bezpečnosti a aniž by na  vše dohlíželi odborníci způsobilí k řízení šachty). 
Na těžní věže byly nainstalovány pěticípé hvězdy  osázené červenými žárovkami. Tyto rudé „práskačky“  pak vytrubovaly každý večer do dalekého okolí, kdo  neplní těžební plán. Nejznámějším úslovím se stalo:  „Na Hlubině hvězda svítí, na Zárubku tma jak v řiti“,  nebo naopak, podle toho, jak se které šachtě dařilo.  Dukla většinou svítila a stala se synonymem pro pořádek.  Nikdy se tam nepovalovaly zbytečné věci nebo  materiál, chodby byly široké, udržované a bez prachu,  který hrozil výbuchem. Havíři z jednotlivých úseků si  pomáhali. Důl Dukla byl zkrátka chloubou socialismu.  Jestliže se rozhodovalo o zavádění nových postupů,  začínalo se s nimi většinou tam, stejně jako se zaváděním  nepracovních sobot. V celé republice byl ve  všech odvětvích v té době ještě šestidenní pracovní  týden (48 hodin týdně). 

K tragédii došlo v pátek 7. 7. 1961 na odpolední  směně před souvislým dvoudenním volnem v letním  měsíci s pěkným, teplým počasím. Ředitelem dolu  byl v té době na Dukle jmenován politický funkcionář  bez inženýrského vzdělání, který se v důlním prostředí  a jeho složitém systému větrání příliš nevyznal.  Hlavní inženýr byl na řádné dovolené a pohyboval se  autem po různých místech v republice. Zástupcem  hlavního inženýra byl v kritické době vedoucí výroby,  který právě před 17. hodinou odcházel domů, aby stihl  plánovanou návštěvu divadla. 
Na odpolední směně byla obsazena pracoviště  v 3., 5., 6., 8., 11. a 12. sloji, včetně dozorů a obsluh.  V severovýchodním poli bylo celkem 338 lidí.  V samostatných větrních odděleních v 3. a 5.  sloji a celkem nejasně vymezeném samostatném  větrním oddělení 6. sloje bylo 207 osob.  V 8. sloji pracovalo v porubech 826/II a 828/II a na  přilehlých chodbách celkem 103 pracovníků, včetně  5 techniků. Pro pracoviště v 8. a 11. sloji nebyly řádně  vypracovány technologické postupy (pasporty) ani  havarijní plány. Přestože větrní oddělení 8. a 11. sloje  byla vzájemně propojena a mohlo docházet k průniku  zplodin, havarijní plán s takovou možností nepočítal. 

O tomto neštěstí, které si vyžádalo 108 obětí na  lidských životech, bylo napsáno již mnoho článků  v různých publikacích. Podrobný popis této nehody  je zpracován v knize „MEMENTO důlních nehod v českém  hornictví“. Vyšetřování vzniku požáru, stanovení  příčin havárie a odpovědnosti za ni využil soud 4 znaleckých  posudků, 10 dalších odborných stanovisek,  minimálně 20 svědeckých výpovědí a přihlédnuto  bylo k pitevním protokolům 5 lékařů. 
Podle předpokladu došlo koncem ranní směny,  asi v jednu hodinu odpoledne, ke spuštění pohonu  pásového dopravníku v 11. sloji, když kdosi, pravděpodobně  nevědomky, zachytil o vypínač. Dopravník  se dal do pohybu, aniž to dotyčný procházející kvůli  hluku zaznamenal. Důvod spuštění pásového dopravníku  ovšem nikdy nebyl jednoznačně prokázán.  V odpolední směně, na místě s běžícím dopravníkem  se nepracovalo, takže o několik hodin nehlídaném  a naprázdno běžícím pásu neměl nikdo ponětí. Po nějaké  době se guma zasekla a třením začala hořet. Následně  vzplála i okolní dřevěná výztuž. Hlavním předpokladem  rozsahu havárie byla příliš členitá větrní síť  a propojení, o kterém se nevědělo a které umožnilo  proniknutí zplodin z 11. do 8. sloje. Rozhodující příčinou  bylo zanedbání základní povinnosti při provozu  pásového dopravníku, podcenění nebezpečí pracovníky,  kteří jako první ucítili zápachy a nepátrali důsledně  po jejich původu a laxní přístup dispečera. 

Postup záchranářů zbrzdili v první etapě narážeči,  kteří museli nejprve vytěžit plné vozy z dolu. Na požadavek  záchranářů reagovali až po důrazném příkazu  z dispečinku, o závažnosti nehody nevěděli. Dvě  záchranářské čety následně zamířily na pomoc ohroženým  horníkům v 11. sloji. Jedna četa zůstala v pohotovosti  (záloha), druhá četa se vydala za hustého  kouře. Vysoká teplota a nedostatečná viditelnost ale  jejich další postup znemožnila. V odebraných vzorcích  byl obsah kyslíku pouhých 0,8 %. 
Záložní četa se vydala zhruba o půl sedmé do 8. sloje,  jenže při průzkumu ztratil jeden z četařů vědomí  a tak se museli všichni vrátit. Záchranáři byli značně  vyčerpaní, už od středy totiž zasahovali při aktivním  hašení požáru stodvacetimetrové chodby na Dole  1. Máj a skončili teprve ráno. 

Chirana 255 (pro dvouhodinovou práci) čs. výroby

Pro báňskou záchrannou službu znamenala tragédie  mnoho nových zkušeností a významně ovlivnila  rozvoj technického vybavení. Značné vzdálenosti  a obtížné podmínky v zakouřeném dole kladly vysoké  nároky zejména na dýchací techniku. Nasazení  čtyřhodinových dýchacích přístrojů bylo teprve ve  svých počátcích. Po akci na Dukle se běžnou součástí  záchranářské taktiky stalo nošení přídavných jehel  a rezervních kyslíkových lahví. Po této nehodě vznikl  záměr vydávat informační tiskovinu přístupnou  všem. Podařilo se to po překonání všech bariér až  v roce 1964, kdy vyšla první „Listovka HBZS“, nejprve  jako příloha týdeníku „Ostravský horník“, později jako  „Záchranář“.
Taktéž tato nehoda přispěla ke vzniku  stálých záchranářských hlídek na všech dolech v OKR.  Do některých průzkumů byli postupně nasazováni  nově záchranáři – lékaři, kteří potom tvořili základ lékařské  pomoci v báňské záchranné službě. 

Chirana 458 (pro čtyřhodinovou práci)


Chyby v počátcích nehody, nedostatky v dispečerské  činnosti a nedostatečná přehlednost tehdejších  havarijních plánů vedly ke zřízení automatického  havarijního plánu, který se stal později vzorem i v zahraničí.  Aby se zabránilo vzniku podobných požárů,  rozpracovala vyšetřovací komise technická a organizační  opatření, která dodnes tvoří důležitou součást  bezpečnostních předpisů. Mezi tato opatření patřilo  např. zavedení nehořlavých pásů nebo požárních vodovodů.  Zlepšila se nedostatečná informovanost horníků  o způsobech sebezáchrany, záchranáři posbírali  mnoho nových zkušeností a zasloužili se například  o zavedení dýchacích přístrojů na čtyři hodiny se sníženou  hmotností.

Důl Dukla (již neexistující)

  Okresní soud v Karviné vynesl 28. srpna roku 1962  rozsudek nad 9 obžalovanými, mezi nimiž byl ředitel,  výrobně-technický náměstek, vedoucí perspektivního  plánování, předák a zámečník. Obžaloba je vinila  z porušení osobních povinností v přímé či nepřímé  souvislosti s tragickou událostí. 
Tato tragická událost potvrdila jakou významnou  úlohu hraje při požáru rychlá orientace při  zjištění místa požáru a odvolání ohrožených pracovníků  současně s okamžitou realizací přijatých  opatření podle operativního plánu likvidace  havárie. 

Použitá literatura a jiné informační zdroje  https://www.ceskatelevize.cz/porady/11490475387-  dukla-61/11395-fakta/, Profesor Roman Makarius:  MEMENTO důlních nehod v českém hornictví – Zpracoval  Petr Faster, Městská knihovna Havířov, expozice  Historie psaná uhlím Dukla 1961 

zpracoval Svatomír Tošenovský, HBZS Ostrava 

Související články:

  1. 50 let od nehody na Dole Dukla
  2. Uplynulo 30 let od neštěstí na dole Pluto
  3. Důlní neštěstí na Dole Karl Marx ve Zwickau
  4. V Lomu si připomněli oběti důlního neštěstí na Dole Kohinoor I
  5. NEŠTĚSTÍ NA DOLE ČSM

Kategorie:Výbuchy

Nejčtenější tento týden

Rubriky

  • Historie (60)
  • Jiné nehody v hornictví (36)
  • Mezinárodní spolupráce (29)
  • Nezařazené (63)
  • Plánované zásahy BZS (15)
  • Různé (202)
  • Technika (57)
  • Výbuchy (33)
  • Výročí a vyznamenání (51)

Licence

Licence Creative Commons

Obsah webu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika

Další funkce

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Informace o souborech cookies

Copyright © 2025 · Outreach Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

[ Placeholder content for popup link ] WordPress Download Manager - Best Download Management Plugin

Spravovat Souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}