V letošním roce uplyne 20 let od doby, kdy byly výjezdové autobusy zn. ŠKODA nahrazeny třemi výjezdovými vozidly zn. Ford Transit.
Tato vozidla byla určena na dopravu záchranářských čet a přepravu záchranářské techniky na doly OKD a.s. k mimořádným událostem. Technické a morální opotřebení těchto vozidel již bylo značné a tak v letošním roce byly nahrazeny opět třemi vozidly Ford Transit v provedení kabina pro osádku 1+5 a nákladový prostor určený ke speciální vestavbě pro dopravu dýchací techniky a dalšího materiálu určeného Služebním řádem HBZS. Z kraje roku 2018 byl pořízen Mercedes Sprinter speciál, který je určen k přepravě záchranářské techniky určené pro lezecké, vyprošťovací a požární zásahy, zdravotnické techniky a základního hornického nářadí pro práci výjezdových čet k likvidaci nehod jak v OKD, tak i v rámci integrovaného záchranného systému Moravskoslezského kraje.
V termínu 16. 2. 2019 byla výše uvedená vozidla nasazena do ostrého provozu. Všichni záchranáři v pohotovostní službě se musí v rámci školení a výcviku seznámit s přesným místem uložení veškeré záchranářské techniky. Všichni víme, že co si záchranář k likvidaci nehody nevezme z povrchu rovnou, to mu následně v dole chybí a některé základní věci jsou dokonce při zásahu nenahraditelné. Fordy Transity 1 – 3 jsou vybaveny stejnou vestavbou nákladového prostoru a vybaveny základní dýchací, oživovací, detekční, indikační a spojovací technikou. Ford 1 je určen pro výjezd čety HBZS, Fordy 2 a 3 četám ZBZS Dolů OKD a.s.
Základní technické parametry výjezdových vozidel:
Mercedes Benz Sprinter Speciál: celková hmotnost 5 t, pohon kol 4×4, výkon motoru 140 kW, nákladový prostor je opatřen 5 výsuvnými žaluziemi, za kterými je umístěná výše uvedená technika potřebná k likvidaci nehod v dole i na povrchu.
Ford Transit: celková hmotnost do 3,5 t, pohon kol 4×4, výkon motoru 125 kW. Vzhledem k tomu, že nákladový prostor je přístupný pouze dvěmi křídlovými zadními dveřmi, je část techniky umístěna na výsuvné lyžině délky 1,8 m a další potřebná technika ke zdolávání nehod je přístupná po vstupu do nákladového prostoru. Každé výjezdové auto Ford Transit je vybaveno dýchací technikou (pracovní izolační přístroje BG 4), sebezáchrannými přístroji 1PVM KS s ochrannou dobou 60 min., spojovací a měřicí technikou včetně osobního vybavení čety záchranářů. Kontinuální měřidla a vysílačka jsou v garáži napojeny v kabině osádky na zdroj 230 V.
Spojení mezi výjezdovými vozidly a řídicím dispečinkem HBZS je zajišťováno prostřednictvím „konferenčního hovoru“ přes mobilního operátora (v případě výpadku sítě použijí velitel výjezdu a četaři mobilní vysílačky).
Zařazením nových vozidel byla uzavřena etapa obměny výjezdových vozidel HBZS Ostrava, kdy výjezd k mimořádné události tvoří vozidlo velitele pohotovosti Mitsubishi Pajero, sanitní vozidlo Mercedes Benz Sprinter, Mercedes Benz speciál a tři výjezdová vozidla Ford Transit. Nezbývá, než popřát hodně najetých kilometrů při havarijních zásazích se šťastným koncem.
Autor článku: Ing. Tesarčík