V lednu letošního roku se zástupci HBZS Ostrava v prostorách přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé Stráně (dále jen EDS) zúčastnili společně s firmou Zepra Mining s.r.o. první informativní schůzky ke stanovení vhodného řešení vyproštění havarovaného autojeřábu ze dna spodní nádrže, který byl po mimořádné události v říjnu roku 2017 cíleně, se zřetelem na bezpečnost, shozen ze zhlaví sdruženého objektu.
Protože nebylo možno z předložené obrazové a video dokumentace, pořízené pod vodní hladinou, určit přesnou polohu a stabilitu podvozku autojeřábu a navíc zaměstnanci EDS nebyli schopni potvrdit, zda po plánovaném vypuštění spodní nádrže bude autojeřáb úplně na suchu nebo částečně pod vodou, bylo nutno už od samotného počátku uvažovat s variantou, že veškeré přípravně a vyprošťovací práce budou prováděny potápěčskou skupinou. Příprava potřebné techniky a vybavení, úvahy nad variantami vyproštění, vytváření technologického postupu, seznámení se s technikou autojeřábu Tatra AD 28 návštěvou na AWT Rekultivace atd., probíhaly v podstatě ihned po návratu z informativní schůzky.
Vypouštění spodní nádrže EDS jejími pracovníky bylo naplánováno, s ohledem na povětrnostní podmínky z důvodu stálého přítoku protékající řekou Desná, na začátek července. Ve stanoveném termínu, dne 23. 7. 2018 po dokončení vypuštění spodní nádrže, dorazila skupina sedmi zaměstnanců HBZS Ostrava se dvěma speciálními vozidly vybavenými potřebnou technikou na EDS, kde proběhlo nezbytné vstupní bezpečnostní školení. Neprodleně po jeho absolvování jsme se přesunuli z budovy vedení EDS na místo vyprošťovacích prací a po krátkém vyhodnocení situace začali s přípravnými pracemi. Nejdříve byly ve spolupráci s hasiči instalovány norné stěny u sdruženého objektu a na předávací stanici na řece Desná k zachycení případných ropných produktů. Pod podvozek havarovaného autojeřábu byly nejdříve naskládány dřevěné hráně, na které byly položeny ocelové tabule pro snadnější skluz při potahování břemene po měkkém dnu nádrže. Plazmovým hořákem byla upálena vysunutá kotvící ramena zajišťující stabilitu autojeřábu ponechána ve stavu při vzniku havárie. Pak bylo možno pomocí bagru na pásovém podvozku uvolnit zaklíněné výložníkové rameno z česel na sdruženém objektu. Práce byly ale pro tento den z důvodu blížící se noci přerušeny vedoucím EDS z obav o nemožnost účinného zásahu při případných únicích ropných látek.
V brzkých ranních hodinách následujícího dne práce pokračovaly odstraněním poškozené části výložníkového ramene, vytočením hlavní točny, vyčepováním dvojice hlavních zvedacích válců a spuštěním hlavního ramene do pohotovostní polohy. Nejtěžší část prací byla tímto za námi a všichni jsme s obavami čekali, zda bude havarovaný autojeřáb po vlastní ose schopen absolvovat několik stovek metrů dlouhou trasu nezpevněným terénem. V poledne byl havarovaný autojeřáb přitažen k místu nakládky na podvalník a po několika hodinách následně taky naložen. Všechny práce při vyproštění havarovaného autojeřábu včetně jeho transportu od sdruženého objektu až po výpomoc při naložení na podvalník byly koordinovány s pracovníky firmy Zepra Mining s.r.o, která poskytla potřebnou těžkou manipulační techniku.
Hodnocení provedení prací záchranáři HBZS Ostrava byly ze strany objednatele, přítomných hasičů ČEZ, a.s. a spolupracující firmy Zepra Mining s.r.o. více než kladné. Pro nás však byly práce na vyproštění havarovaného autojeřábu zcela rutinní, avšak v nezvyklém prostředí.
Autor článku a foto: Ing. Václav Brožík