Záchranář

Informace pro báňské záchranáře a vedoucí techniky důlních závodů

  • Úvod
  • O webu
  • Kontakty
  • Ke stažení
Jste zde: Domů / Historie / 30 LET PO DOUBRAVĚ

30 LET PO DOUBRAVĚ

14.7.2015, Jaroslav Provázek

Motto:   

Vám kamarádi – záchranáři, kteří jste se zúčastnili jedné z nejnáročnějších akcí v historii našeho  revíru a Vám kamarádi, kteří jste na věčné šichtě tam v sedmatřicáté….

Zpráva z listovky 1985 / 06:

V úterý dne 7. května 1985 byly v 9:55 hodin povolány výjezdové jednotky HBZS Ostrava na Důl Doubrava v Orlové, kde došlo k výbuchu v oblasti 37. sloje první kry.  Dalších  deset  záchranářských čet bylo povoláno z dolů OKR.

Při nehodě zahynulo 25 zaměstnanců, z toho 6 báňských záchranářů závodní báňské záchranné stanice Dolu Doubrava:

Ing. Jan Marek, vedoucí úseku degazace – báňský záchranář,

Ing. Jiří Syslo,vedoucí úseku vrtných služeb – báňský záchranář,

Ing. Karel Tomáš,velitel závodní báňské záchranné stanice Doubrava,

Otakar Sikora, Ivan Štěpánek, František Weiss, báňští záchranáři – členové stálé hlídky závodní báňské záchranné stanice Dolu Doubrava.

Již dlouhých třicet let uběhlo od tragické důlní nehody,  která se svými následky zařadila mezi nejhorší v novodobé historii našeho revíru. Nechť následující řádky slouží současným báňským záchranářům a důlním technikům jako memento při řešení i současných zdánlivě podobných problémů, které mohou v podzemí kdykoliv přerůst v tragickou nehodu s fatálními následky.

V roce 1985 byla ukončena rozsáhlá rekonstrukce celého dolu zprovozněním 10. patra. Důlní pole o rozloze 9,54 km2 bylo rozděleno do devíti dobývacích ker. Důl Doubrava znali báňští záchranáři z celého revíru. Plynující důl II. třídy nebezpečí, vysoká náchylnost k samovznícení, nebezpečí průvalu vod a důlních otřesů. Důlní pole bylo otevřeno vtažnou jámou Doubrava II a skipovou jámou Doubrava I, výdušnými jámami č. 1 Eleonora, dvojicí výdušných Orlovských jam a nově vyhloubenými jámami Doubrava III a Doubrava IV.  Důl Doubrava byl rovněž znám velkým množstvím šibíků.

37. sloj v 1. dobývací kře měla mocnost 6,3m. Samostatné větrní oddělení v této sloji bylo větráno z diagonálně umístěné vtažné jámy DO III. Úvodní větry byly přiváděny překopem 1060, 1090 do 37. sloje na větrní základnu 1 3730. Výdušné větry pak byly vedeny přes náraží 37. sloje v šibíku 931 v hloubce 181 m pod úrovní 9. patra,  na 9. patro a dále po překopech 9042a, 9042, 9003, 9002 k výdušné jámě č. 1.  Podle posledního měření před nehodou bylo na počátku SVO naměřeno 1 275 m3 . min-1 a na konci pak 1 085m3 . min-1.

V postižené oblasti byla před havárií provozována pouze ražba na třídě 1 3732 I. Ražba byla prováděna kombajnem AM-50 v profilu K-12. Vyraženo bylo celkem 436m. Separátně větraná část třídy 1 3730 I. od kříže 1 3732 I. / 1 3732 II. až do čelby  třídy o délce 192m byla větrána sacím větráním s lutnovým tahem 630mm s elektrickým ventilátorem APO 630 se sledováním chodu ventilátoru do dispečinku. Objemový průtok větrů byl 497 m3 . min-1. Obsah metanu z lutnového tahu se pohyboval v koncentracích 0,6% – 1 %. Neproražená část   chodby 1 3732 II. o délce 98m  byla větrána také lutnovým tahem 630mm, ale se vzduchovým ventilátorem bez signalizace chodu.

V noční směně z pondělí na úterý 7. 5. 1985 bylo v oblasti 12 pracovníků. Asi ve 3:15 hodin ucítil revírník zápach zplodin hoření na kříži v průchodním větrním proudu a po cestě do čelby 1 3732I. zpozoroval modravý opar vycházející z lutnového tahu. Detekční trubičkou naměřil stopy CO. Vzhledem k tomu, že se domníval, že zřejmě došlo k vtažení lutnového těsnění do lopatek ventilátoru, zastavil oba ventilátory, odvolal osádku z čelby a nechal demontovat lutnový tah. Když nebyla nalezena závada nechal po opětovné montáži lutnového tahu zkušebně pustit  ventilátor. Výstup oxidu uhelnatého pokračoval. Ve 3:32 podal hlášení dispečerovi, v čase 4:25 pak upřesnil hlášení o nalezeném ohnisku záparu ve st. 249m (cca 5m od kříže 1 3732 I./1 3732 II.). Detekční trubičkou bylo zjištěno až 0,01% CO.  Oba ventilátory zůstaly mimo provoz. Po příchodu hlavního inženýra na závod byla na místo mimořádné události vyslána v 05:10 hodin čtyřčlenná hlídka záchranářů ZBZS noční směny. Po příchodu na místo výstupu CO v cca 5:30 hodin hlásí četař na dispečink hodnoty 0,05% CO. Při kontrole nevětrané čelby  1 3732I. zjišťuje na vstupu 6% metanu. V této době došlo k první dezinformaci. Zastavení chodu ventilátoru není signalizováno na dispečinku dolu. Hlavní inženýr nemá informaci o zastaveném větrání a četař v dole netuší, že o tom hlavní inženýr neví. Lidé z noční směny vyfárali a v oblasti pracuje pouze čtyřčlenná četa na postupném odpažování a ochlazování ložiska záparu s příkazem pokračovat v pracích do vystřídání ranní směnou. Na ranní směnu nastupuje do oblasti 6 záchranářů, kteří střídají na pracovišti četu III. směny. Vzhledem, k tomu, že na konci III. směny došlo k závažnému úrazu na jámě Doubrava Sever, je na třídu 1 3732 k likvidaci záparu vyslána četa v níž jsou kromě 3 záchranářů stálé hlídky i tři zkušení důlní technici, velitel závodní báňské záchranné stanice, vedoucí degazace a vedoucí úseku vrtných prací. Ostatní pracovníci ve 37. sloji čekají na pokyny vedoucího příprav u šibíku č. 931. Poslední hlášení dostává dispečer z oblasti v 09:30 hodin od vedoucího úseku příprav. Ten hlásí, že v postiženém úseku chodby vystupuje CO, indikace a detekce je beze změn, záchranáři pracují na odpažování a ochlazování, s tím, že vrtají vrty pro zavlažovací jehly. V dole pracuje na ranní směně celkem 960 pracovníků, z toho 34 se nachází v inkriminované oblasti. V 09:45 hodin dostává dispečer hlášení z oblasti 34. sloje o zvratu větrů a tlakové vlně.

Výbuch se projevil svými ničivými účinky až k šibíku č. 931 a zplodiny zamořily výdušné větry na 9. patře.

Důlní výjezd HBZS přijíždí na Důl Doubrava v 10:12 hodin. Čety I. sledu výjezdu (četa HBZS Ostrava a četa Dolu Doubrava) s průvodcem fárají na 9. patro a postupují z výdušné strany po překopu 9002 směrem k překopu 9003 na šibík č. 931. V 10:40 hodin hlásí výjezdové čety první indikaci z překopu 9003: CO – 0,5%, CO2 – 1%, CH4 – 0,5%. Na překopu 9042a před šibíkem 931 je viditelnost 0,5m. Zde jsou v ochozu šibíku nalezeni dva  postižení. Posléze další tři. Okamžitě je vyhlášena pohotovost na všech závodních záchranných stanicích v revíru. V 11:55 je na Dole Doubrava již 14 záchranářských čet. Je prováděno vyprošťování a doprava postižených k jámě. Na šibíku č. 931 jsou patrny účinky tlakové vlny a provoz těžního zařízení není možný.

Čety II. sledu výjezdu (Vítězný Únor, 1. Máj) + HBZS s průvodcem z Dolu Doubrava postupují z vtažné strany po 9. patře přes zamořenou část překopu 9002 k šibíku č. 932 a dále k šibíku č. 132. Zde fárají do 37. sloje 2. kry a postupují po větrní základně  2 3710 k     třídě 2 3722, která je  přístupovou chodbou do oblasti 37. sloje první kry. Na větrní základně 1 3730 jsou v trafostanici nalezeni 2 postižení, větrní základna je devastována tlakovou vlnou, viditelnost se blíží k nule. Za křížem 1 3730 / 2 3722 je pak nalezen další postižený. Další čety instalují první proudnice na kříži 1 3730 / 1 3734, kde je zjištěn důlní požár. Naměřené koncentrace: CH4– 0,5%, CO2 – stopy, CO – 0,03 až 0,2%, teplota 38°C, viditelnost 0m. Je proveden transport třech postižených.

V postižené oblasti zůstává nadále 17 nezvěstných horníků. V roce 1985 byli všichni fárající vybaveni filtračním sebezáchranným přístrojem ZP-4. Tento přístroj byl v OKR používán od roku 1968. Ochranná doba byla 45 minut při minimálním obsahu 17% kyslíku v ovzduší. Záchranáři ranní směny, kteří pracovali na inkriminované třídě 1 3732-I, měli dispozici 4 dvouhodinové dýchací přístroje a dva pomocné jednohodinové přístroje SK-4. Vzhledem k těmto skutečnostem a podmínkám, které panovaly v postižené oblasti neměl nikdo z pohřešovaných šanci na přežití. V 17:50 minut doporučila havarijní komise vedoucímu likvidace havárie, na základě zhoršující se situace, výbuchuvzdorné uzavření postižené oblasti dolu. Ještě v průběhu stavby uzavírajících hrází došlo k několika výbuchům v uzavíraném prostoru. 13. května v 16:15 hodin byla oblast výbuchuvzdorně uzavřena z vtažné strany sádrovou hrází H2 na třídě  2 3722 u větrní základny 2 3710 a pytlovou hrází H1 s  popílkovou těsnící zátkou na překopu 1060, za křížem 1060/1041, z výdušné strany pak vodní zátkou přímo v šibíku č. 931 a náraží 37. sloje.

Na pietním aktu se sešli bývalí záchranáři ZBZS Doubrava

Pro veškeré práce v oblasti postižené výbuchem bylo zřízeno samostatné středisko „Asanace 1. kry“.  Již 20. května, to je 13 dní po nehodě se uskutečnil pomocí lezecké a potápěčské techniky první průzkum do šibíku č. 931 nad hladinu vodní zátky. 26.5.1985 se provedl průzkum za hráz H2 na třídě 2 3722. Zde si je nutno uvědomit, že H2 byla postavena u větrní základny 2 3710, tj. cca 750m od větrní základny 1 3730. Teplota ovzduší dosahovala v průzkumu až 60°C. Pokračovalo proto ochlazování oblasti s napouštěním vody do šibíku 931 až došlo k vytvoření hladiny a přelivu v místě budoucí hráze H6 umístěné na 1 3730, mezi třídami 1 3738 a 1 3734 cca 30m za trafostanicí na 1 3730. Od místa přelivu pak voda odtékala po větrní základně 1 3730 směrem k 10.patru. Pro další práce ke zkracování okruhu se prováděla veškerá opatření k zefektivnění práce báňských záchranářů. Mimo jiné se po třídě 2 3722 jež byla přístupovou cestou do oblasti 1. kry rozmístily rezervní kyslíkové láhve pověšené na boku díla. V mimořádně extrémních podmínkách se podařilo zmenšit okruh postavením těsného peření a následně popílkové hráze H4 na tř. 1 3730 za křížem  1 3730/     1 3722, což umožnilo odvětrání důlních děl mezi hrázemi H1 a H2 dne 9.6.1985. I po odvětrání se teploty u H4 pohybovaly okolo 36°C. Po dokončení hráze a následném vybudování propusťových komor se 23.6. 1985 podařilo uskutečnit průzkum až po  kříž 1 3730/ 1 3734. Následně pokračovaly práce k ochlazení uzavřeného prostoru, ve kterém se stále pohybovaly teploty přes 50°C. Rozbory ovzduší potvrzovaly,  že požár v uzavřené části pokračuje. Práce komplikoval i zával kříže 1 3730/ 1 3734. Do oblasti bylo denně napouštěno cca 4 000 m3 dusíku z kapalných zásobníků a odpařovačů. 24. srpna 1985 bylo prokázáno několik vzplanutí metanu. I přes tyto nepříznivé skutečnosti pokračovaly veškeré práce k vyproštění 17 pohřešovaných. Probíhalo ochlazování uzavřeného prostoru a zmáhání přístupových cest k hrázím. Během těchto prací došlo v noční směně 20.2.1986 k zapálení metanu na kříži 1 3730/ 1 3734, jehož následkem  došlo k úrazu pěti záchranářů, z nichž dva museli být s popáleninami hospitalizováni. Tato mimořádná událost ukončila veškeré pokusy o zpřístupnění oblasti 1 kry 37. Sloje. Pro zprovoznění šibíku č. 931 a zbývající části 37. sloje byla vyražena obtínka 1 3730III. Místa, kde tráví svou věčnou šichtu naši kamarádi tak zůstanou navždy uzavřena.

Památník obětí důlních neštěstí na Doubravském hřbitově

Tato havárie, jejíž likvidace se zúčastnili téměř všichni báňští záchranáři z revíru a především čety závodní báňské záchranné stanice Dolu Doubrava a rovněž velitelé a záchranáři z Hlavní báňské záchranné stanice Ostrava prokázala nezměrné úsilí a obětavost všech zúčastněných v podmínkách, které si běžný smrtelník jen stěží dokáže představit.

Památník obětí důlních neštěstí na Doubravském hřbitově

Po uzavření vyšetřování vedla tato tragédie rovněž k urychlení vydání významných výnosů Českého báňského úřadu, a to Výnosu o vybavení všech pracovníků v podzemí hlubinných dolů sebezáchrannými přístroji izolačního typu a Výnosu o uzavírání požářišť. Přestože veškeré výnosy státní báňské správy  byly v minulosti sjednocováním evropské legislativy zrušeny a některé z nich byly nahrazeny příslušnými vyhláškami, měli bychom si uvědomit, že především ty z oblasti bezpečnosti a záchranářské taktiky měly a nadále mají svůj význam a to zejména dnes, kdy se legislativní proces táhne i několik let a mnohdy vyjde novela, která je v podstatě již při uvedení v platnost zastaralá.

Použité zdroje:

1. MAKARIUS, R. MEMENTO důlních nehod v českém hornictví. Zpracoval Petr Faster © OKD, HBZS, a.s., Ostrava. ISBN 978-80-7225-271-8 (Montanex, Ostrava),  2008

2. Archiv  OKD, HBZS, a.s.

3. [online]. [cit.2015-5-12], dostupné na  W W W :  online ›  http: // karvinsky. denik. cz/galerie/pieta-za-zemrele-horniky-v-doubrave20150508.html?mm=6075299

 

Upozornění redakce:

Vzhledem k tiskové chybě je v tištěné podobě časopisu Záchranář část textu v článku 30 LET PO DOUBRAVĚ ztracena. Redakce se za zásadní nedostatek omluvá a garantuje úplnou verzi zmíněného článku v této webové podobě.

Související články:

  1. Byla ta akce jako každá jiná?
  2. Turecko, soudní proces po havárii na Dole Soma
  3. Padesát let od havárie na Dole Kateřina
  4. Havárie na dole Maršál Koněv před padesáti lety
  5. Tragédie na dole Nelson v roce 1934

Kategorie:Historie, Výbuchy Štítky:bezpečnost, Doubrava, výbuch

Nejčtenější tento týden

Rubriky

  • Historie (60)
  • Jiné nehody v hornictví (36)
  • Mezinárodní spolupráce (29)
  • Nezařazené (63)
  • Plánované zásahy BZS (15)
  • Různé (202)
  • Technika (57)
  • Výbuchy (33)
  • Výročí a vyznamenání (51)

Licence

Licence Creative Commons

Obsah webu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika

Další funkce

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Informace o souborech cookies

Copyright © 2025 · Outreach Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

[ Placeholder content for popup link ] WordPress Download Manager - Best Download Management Plugin

Spravovat Souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}