Podle zprávy agentury Reuters z 31. května 2013 zastavila Indonéská důlní společnost Freeport 15. května 2013 důlní práce poté, když předcházející den, vznikl zával v jiné části dolu. Den před tím se ve cvičné oblasti, vzdálené od hlavních pracovišť, ocitlo pod závalem 38 horníků. Při tom zahynulo 28 horníků a případ je považován za nejhorší v indonéské historii.
Událost rovněž vyvolala pochyby, zda bude společnost schopná zajistit dodávku rudy. Vzniky také obavy, zda bude Freeport moci realizovat velkolepý plán, aby se důl Grasberg stal největším hlubinným dolem ve světě po roce 2016, kdy těžbu skončí jeho povrchová část. V současnosti se povrchová těžba podílí ze dvou třetin na celkové těžbě dolu. Povrchově se těží 140 000 tun a hlubinným způsobem 80 000 t měděné rudy.
Jeden Singapurský zdroj také uvádí, že se bude muset společnosti položit otázka. „Je událost výsledkem seizmické aktivity, nebo se stal důl nebezpečný po nedávném závalu“?
Zásah vyšší moci
Průmyslové kruhy uvedly, že zásoby rudy na 2 až 3 měsíce jsou na skladech v přístavu a zásoby kolem 3 dní na dole. Freeport deklarovala, že vlivem stávky (vyšší moci) v roce 2011, kdy se nemohlo těžit, vznikly potíže se zásobováním a tak se zbavuje odpovědnosti za nedodržení závazků. Zároveň také společnost oznámila, že začala znovu s těžbou v části dolu, který má největší zásoby zlaté rudy ve světě.
Současně ale zopakovala, že práce nebyly zahájeny, dokud nebylo kompletně skončeno vyšetřování události ze 14. května 2013.
Zástupce odborové organizace Solossa to považuje za aroganci managementu, když nutí dělníky, aby zahájili těžbu. Proto vyzývá dělníky, aby přerušili práci. Odborová organizace representuje kolem
18 000 pracovníků, z celkových 24 000. Po závalu v přístupovém tunelu probíhaly mezi vedením a odbory rozhovory, které se týkaly otázky platů. Vztahy mezi vedením a odbory ale zůstaly napjaté od poslední tříměsíční stávky v roce 2011.
Odbyt společnosti Freeport předpokládá v roce 2013 vytěžit 1,1 miliardy pounds (500 000 t) měděné rudy a 1,2 milionů ounces (cca 40 t) zlaté rudy. Je to zvýšení oproti roku 2012 o 54 případně 31 %.
Další zával v přístupovém tunelu
17. května 2013 došlo k dalšímu závalu v přístupovém tunelu a jeden horník tak byl zraněn a bojuje o život. Představitel odborové organizace McMoRan vyzval zaměstnance, aby zastavili práci, když už je to druhá vážná událost během dvou týdnů. Zatím se nepodařilo získat komentář k událostem od představitelů dolů. Ale zvýšily se obavy, zda bude Freeport schopna zásobovat zákazníky. Pokud se týče stavu oběti z posledního závalu, je podle odborářů v kritickém stavu. Odboroví zástupci také vydali prohlášení, že doufají, že toto je už poslední událost. Vyzvali společnost, aby přerušila všechny aktivity v dole, dokud se neprověří stav bezpečnosti. Objevily se také informace některých horníků o závalu na dole Deep Ore Zone (DOP), důlního komplexu Grasberg.
Několik informací o komplexu Grasberg
Lokalita se nachází v odlehlé vysočině v pohoří Sudirman, v provincii Papua, která je v západní polovině ostrovu Nová Guinea.
Důl DOZ má vertikální rudné těleso a nové ložisko se nachází pod již vydobytou partií. Těžba zde začala v roce 1989 metodou otevřeného výstupkového dobývání.
V roce 1991 byla těžba ale přerušena, protože se začala prosazovat povrchová těžba v jiné části komplexu. V roce 2000 se ale hlubinná těžba obnovila a měla by pokračovat až do roku 2019.
Důl Gossan, má tabulovité, téměř vertikální rudné těleso. Těžba začala ve čtvrtém kvartálu 2010 a v roce 2014 by měla docílit 7 000 t denně. Těžební metodou je trhací práce při výstupkovém dobývání, se zakládáním vyrubaného prostoru. Z výsypů se plní nákladní automobily a ty dopraví rudu k drtičům v dole. Podrcená ruda se vertikálně přetěží na patro, kde se pásovými dopravníky přepraví až k hlavnímu dopravníku. Ten rudu dopraví na povrch k třídicí a úpravárenské lince.