Polský Vyšší hornický úřad (WUG), zveřejňuje na Internetu pravidelně výsledky o stavu bezpečnosti a hygieny práce, v polském těžebním průmyslu. Z tohoto obsáhlého souboru jsem vybral některé údaje, které se týkají hlubinných dolů s těžbou černého uhlí (KWK). Vzhledem k velmi podobným podmínkám v polských a našich dolech, mohou být tyto informace užitečné i pro nás.
V Polsku v průběhu let dochází k mírné redukci těžby a s tím spojenými změnami v oblasti pracovní síly, ale i bezpečnosti. Vývoj některých základních ukazatelů je zřejmý z tabulky 1.
Otřesy
V roce 2011 došlo v KWK k 4 otřesům (4 tąpnięcia), které označujeme také jako geomechanický jev a způsobily 1 úraz smrtelný a 6 úrazů lehkých.
Průtrže uhlí a plynů
V roce 2011, ani v roce 2010, k průtržím uhlí a plynů v dolech KWK nedošlo.
Degazace
Pro docílení těžby bylo v roce 2011 v provozu 211 stěnových porubů, z toho 72,6 % stěn ve slojích, ohrožených výstupem metanu. 83 porubů tj. 39,3 % všech porubů, bylo v podmínkách IV stupně ohrožení metanem. Přehled o exhalaci metanu a efektivnosti degazace, je uveden v tabulce 2. Do tabulky jsem vybral jenom 4 kamenouhelné doly s nejvyšší exhalací. Pniówek, Brzeszcze, Krupiński a Mysłowice-Wesoła. Celkový počet důlních podniků v Polsku v roce 2011 byl 31, z toho na 18 z nich byla uplatněna trvalá degazace.
V roce 2011 došlo na dolech KWK k 3 případům nahromadění metanu a jeho vznícení jiskrou, která vznikla při jízdě kombajnu v porubu. Události si vyžádaly 3 smrtelné, 9 těžkých a 2 lehké úrazy.
Vývoj úrazovosti v časové řadě
Na obr. 1, je uveden vývoj počtu všech úrazů na dolech KWK od roku 2002.
Na obr. 2 je uveden vývoj smrtelné úrazovosti na všech hlubinných dolech a zvlášť na dolech s hlubinou těžbou uhlí v Polsku od roku 2002. Doly KWK.
Dobývání pod patrem
Podle citované zprávy Vyššího hornického úřadu, se v roce 2011 dobývalo v dolech KWK, 44 % z celkové těžby podpatrovým způsobem.
Nejčastější příčiny smrtelných a vážných úrazů v roce 2011
a) pád horniny ze stropu a boku
b) vznícení metanu a ohně
c) práce u dopravních pásů, při jejich nedostatečném zabezpečení ochrannými prvky, vypínání
d) pobyt pracovníků v dopravním prostoru, během transportu
e) nesprávný pracovní postup při montáži, instalaci a rekonstrukci strojů a zařízení
f) pobyt v blízkosti pracovních strojů, během jejich činnosti
g) provádění trhacích prací v rozporu se základními zásadami vztahujícími se k organizaci jejich provádění
h) geomechanické jevy, otřesy
i) nesprávný postup při osobní dopravě
j) práce ve výškách při nedostatečném zabezpečení
k) alkohol.