V úterý 20. května 1919 v ranní směně ve 12:30 hodin došlo v dole nazvaném Nová jáma v Lazích k výbuchu metanu a k následnému výbuchu uhelného prachu. Znamenalo to katastrofu pro celý důl.
Výbuchem bylo zasaženo 164 horníků v podzemí a vyžádal si 92 obětí na lidských životech. Dalších 72 horníků bylo poraněno a přiotráveno zplodinami výbuchu.
Po dlouhou dobu se důl potýkal s následky této nehody, která měla v období mezi světovými válkami, co do počtu obětí v OKR, smutný primát.
Nová jáma v Lazích poblíž Orlové (později Důl Zápotocký, později Důl Lazy) byla založena v roce 1890. Důl byl otevřen vtažnou těžní jámou (hl. 424 m) a od ní 75 m vzdálenou výdušnou jámou č. 1 (hl. 416 m) v centrální oblasti a diagonální větrní jámou č. 2 (hl. 333 m), zvanou Veverka, vzdálenou 1 km jihozápadním směrem.
NOVÁ JÁMA
Obě větrní oblasti byly od sebe spolehlivě odděleny izolačními objekty. Tyto objekty tvořily dveře z křížem položených fošen o celkové tloušťce 80 mm a oboustranně pobité 1,5 mm hrubým plechem, vsazené do zděných objektů o tloušťce 1 m.
Metan byl v průchodních větrních proudech poblíž pracovišť zjišťován v koncentracích do 0,5 % (samozřejmě pouze benzinovými větérkami). Bylo ovšem všeobecně známo, že časté a rozměrné stropní výlomy jsou zaplněny metanem. Uhelný prach, jehož bylo zejména v okolí porubů hojné množství, byl zneškodňován poléváním vodou donášenou v konvích. Vodovod byl pro přímý postřik nedostatečný.
Popisovanou nehodou byla přímo zasažena jihozápadní oblast důlního pole ve větrní oblasti jámy Veverka. V postižené oblasti byla porubní pracoviště pouze ve sloji Kazimír II nad 3. patrem. Sloj o mohutnosti 2,7 m byla dobývána pilířováním na zával se zátinkami 4 až 6 metrů širokými. Trhací práce nebyla častá. V den nehody, 20. května 1919, sfáralo na ranní směnu do celého dolu 345 osob, z toho 98 do oblasti slojí Milan a Kazimír II.
PRVNÍ VÝBUCHY
V 12.30 hod. došlo k výbuchu metanu a po několika vteřinách následoval výbuch uhelného prachu. Druhá exploze znamenala katastrofu pro celý důl. Počinová exploze metanu byla vyvolána s největší pravděpodobností vyfouklou náloží při trhací práci v čelbě západní třídy ve sloji Kazimír II na 5. patře. Vzdušná rázová vlna (dále jen VRV) pak proběhla jednak k hlavnímu překopu 5. patra, vzhůru k 4. patru a dále k 3. patru a zde paralelními chodbami do oblasti porubů (asi 1200 m vzdálených od ohniska výbuchu). VRV zničila a otevřela jeden izolační objekt, což znamenalo zvíření uhelného prachu a následnou explozi. Oběma výbuchy byly zničeny téměř všechny izolační objekty a větrní dveře, dřevěné a zděné přepážky mezi paralelními chodbami i mezi větrními odděleními. Jen trojnásobné izolační objekty mezi oblastmi větrních jam tlaku odolaly. Kouře byly zahnány až do vtažné jámy, takže jedovaté zplodiny výbuchů zasáhly i oblast větrní jámy a ohrozily tak osazenstvo zbývající části dolu.
Výbuchy bylo přímo zasaženo celkem 164 horníků. Z úseku přímo zasaženého výbuchem, tedy z oblasti větrní jámy Veverka z prostoru ve slojích Milan a Kazimír II, se podařilo vlastními silami uniknout jen šesti horníkům, kteří se šťastnou náhodou po rozrušení větrních objektů dostali do zkratových čistých větrů. K jejich záchraně přispělo destrukcemi vyvolané vyzkratování větrních proudů, které rychle vyčistilo právě jejich únikové cesty od jedovatých a bezkyslíkatých zplodin výbuchu. Hlášení o nehodě přišlo současně z jednoho náraziště v dole a od hlídače – strojníka ventilátoru na Veverce, který z nedalekého domova zaslechl ránu a zpozoroval, že větrák přestává běžet. Strojník vypnul přívod elektrické energie a chtěl vniknout do sacího hrdla ventilátoru. V přístupovém kanále však narazil na dusivý dým a nehodu telefonicky ohlásil. Jakmile závodní správa obdržela první hlášení o výbuchu, učinila předepsaná bezpečnostní opatření na povrchu i v dole a zároveň vyzvala ústřední záchrannou stanici a vedení okolních dolů, aby vyslaly své záchranné sbory na pomoc. Z větrní jámy vystupoval černý dým. To trvalo do třetí hodiny odpolední, kdy se dusivý kouř změnil na bílou páru, avšak jen na asi 90 minut. Pak se obnovil výstup černého dusivého kouře.
Pokračování příště
Autor článku Svatomír Tošenovský