Jednou z častých činností báňských záchranářů je vykonávání prací ve výšce a nad volnou hloubkou. Ať už se jedná o zásahy nebo plánované práce, jedno mají tyto činnosti společné. Pracovníka na laně je třeba například do zásobníku spustit a potom jej vytáhnout.Slanit dolů nebývá problém, horší je to ale s pohybem nahoru. Nejběžnější je vytahování pracovníka pomocí nejrůznějších kladkostrojů poháněných silou kolegů záchranářů, což je činnost, která je (podle hmotnosti záchranáře) při opakovaných sestupech a výstupech fyzicky dost namáhavá.
V roce 2016 bylo do vybavení báňské záchranné stanice v Odolově pořízeno nové zařízení, elektrický, akumulátorem napájený naviják ActSafe ACC II
Zařízení vyrobené kupodivu nikoliv v Číně, ale ve Švédsku, je určeno pro připevnění a použití v lanovém systému tvořeném hlavním (pracovním) a vedlejším (zajišťovacím) lanem. Průměr pracovního statického lana může být 10 – 13 milimetrů, optimální je 11 mm. Bezpečné provozní zatížení je 200 kilogramů (při záchranných akcích maximálně 250 kg). Plně nabitý Li-on akumulátor je schopen dodat energii pro vytažení zátěže 120 kg z hloubky 200 metrů. Rychlost „jízdy“ je plynule regulovatelná od 0 do 22 metrů za minutu otočnou rukojetí, směr pohybu se přepíná ovládacími tlačítky.
Popis zařízení
- Buben (lanová svěra)
- Madlo na přenášení
- Ovládací tlačítka – napájení, nahoru a dolů
- Kapsa páčky pro nouzové spouštění
- Rukojeť pro ovládání rychlosti
- Nouzový vypínač
- Připojovací bod
- Textilní oko
- Karabina s pojistkou
- Rám přístroje
- Horní oko pro karabinu
- Konektor napájení (uvnitř kapsy)
- Kapsa s napájecím akumulátorem
Způsoby použití navijáku ActSafe
Naviják lze použít ve třech režimech – viz obrázek:
V prvním případě je přístroj ukotven na trojnožku nebo jiný kotvicí bod nad místem práce
a spouštění nebo vytahování pracovníka provádí další proškolená osoba.
Při druhém způsobu je naviják připojen k pevnému kotvícímu bodu umístěnému stranou, mimo otvor pro spouštění. Lano, na kterém je zavěšen lezec, je vedeno přes kladku a spouštění nebo vytahování pracovníka opět zajišťuje druhá osoba.
Na třetím obrázku je zobrazen způsob, při kterém „jezdí“ naviják po pracovním lanu, pracovník-lezec je připojen k navijáku a regulaci sestupu i výstupu provádí sám.
Nouzové spuštění: Dojde-li během práce k vybití akumulátoru, aktivuje se mechanická brzda, kterou lze ovládat (odbrzdit) páčkou pro nouzové spuštění. V takovém případě je pochopitelně možno pracovníka pouze spustit dolů.
Ke zvýšení komfortu obsluhy zařízení je naviják dodáván i s bezdrátovým dálkovým ovládáním. To lze s výhodou použít i v případech, kdy je třeba před zahájením práce robustní osmnáctikilový naviják dostat na pracoviště ve výšce, například na vršek zásobníku sypkých hmot. Stačí nahoru vylézt s koncem lana, to zde ukotvit a dálkově ovládaný naviják si po laně sám „vyleze“ nahoru.
Dálkovým ovládáním není rychlost pohybu regulována plynule, ale dvoustupňově, tlačítky v režimech pomalu nebo rychle.
Doba nabíjení výměnného akumulátorového bloku je cca 3,5 hodin, je proto doporučeno mít akumulátory dva.
Bezpečnostní opatření
Zařízení nesmí být používáno:
- ve výbušném prostředí
- bylo-li vystaveno mechanickému namáhání vyššímu než 2 kN
- bylo-li zasaženo vodou
- v případě, že spadne na tvrdý povrch z výšky vyšší než 1 m
Uživatel navijáku je povinen v souladu s EN813 a EN361 použít celotělový bezpečnostní postroj nebo kombinaci hrudního (1) a sedacího (2) úvazku, ke kterému je naviják připojen (3). Dále musí být připojen k zajišťovacímu lanu (4) a mít nasazenou ochrannou přilbu (5). Při pracích trvajících déle než dvacet minut, je doporučeno používat pracovní sedačku.
Cena zařízení je sice poměrně vysoká, se dvěma akumulátory činí 231.000 Kč bez DPH, ale při pracích ve výšce a nad volnou hloubkou zcela odstraňuje fyzickou námahu spojenou s výstupem po laně nebo vytahováním pracovníků. Ohlasy všech, kteří si zařízení vyzkoušeli nebo s ním pracují, jsou pouze kladné.