Záchranář

Informace pro báňské záchranáře a vedoucí techniky důlních závodů

  • Úvod
  • O webu
  • Kontakty
  • Ke stažení
Jste zde: Domů / Technika / MONTÁŽ VRTNÉ SOUPRAVY BENTEC EURO RIG 10

MONTÁŽ VRTNÉ SOUPRAVY BENTEC EURO RIG 10

13.5.2015, spravce

Začátkem září odjela na 15-ti hodinovou strastiplnou cestu montážní skupina z HBZS Hodonín o síle šesti záchranářů – lezců do podhůří Rumunských Karpat, přibližně 300 km severně od Bukurešti.  Naším úkolem zde bylo provést montáž vrtné soupravy tvořenou z několika hlavních komponent- sklepy soupravy, rotační stůl, jednotlivé sekce věže včetně její koruny a II. pracovní plošiny.   Jde o novou, v pořadí již třetí  moderní vrtnou soupravu zakoupenou dceřinou společností MND Drilling & Services, tentokrát s typovým označením Bentec Euro Rig 10, od stejnojmenného výrobce z Německa.

Na pracovišti, které patří Americké společnosti STRATUM ENERGY a  kde se mimo jiné pohybuje každý den i 30 hladových psů, kteří jsou  určitě  bez očkování, má být v nadcházejícím období odvrtáno 7 vrtů s hloubkou přibližně 3 000 metrů. Pro samotnou montáž    jsme měli k dispozici dva jeřáby o nosnosti 250 a 100 tun, dále vysokozdvižnou pracovní  plošinu s výsuvem 16m. S sebou jsme si přivezli kontejner  vybavený vázacími prostředky a  dalšími pomůckami na vyvazování  a upevňování jednotlivých sekcí, včetně speciálního vybavení pro práce ve výškách.

Podstata montáže soupravy spočívá v přesném usazování jednotlivých dílů spodních boxů a sekcí věže, vyrobených s německou přesností, které jsou převážně spojovány ocelovými čepy, některé o hmotnosti i 20kg. Zjednodušeně, představte si z doby dřívější stavebnici Merkur. Abychom postavily 51m vysokou a cca 430 tun vážící vrtnou soupravu, stanovili jsme si denní porci úkolů tak abychom dokončili úkol za objednatelem požadovaných pět dnů.  Samozřejmě v závislosti na počasí, které nám ovšem přálo, bylo teplo a slunečno, téměř bezvětrno. Další důležitý faktor pro bezpečné provádění takovéhoto druhu práce byli místní jeřábníci a komunikace s nimi prostřednictvím vysílaček z kterých jsme měli trochu obavy, protože usazovat např. nejvyšší 31-ti tunovou sekci do výšky  50m, kterou  potřebujete posadit doslova na milimetry zvládli excelentně.

Menší zádrhel v průběhu prací se vyskytl u rumunského dopravce, který převážel jednotlivé díly soupravy z 2500 km vzdáleného výrobního závodu  v Německu. Ne vždy v požadovaném pořadí, takže se najednou objevily kamiony, které měly přijet  později a naopak. Samozřejmě se musely kamiony vyložit a potom nastávaly otázky, kam například třiceti tunový a šestnáct metrů dlouhý náklad  složit tak, aby byl v dosahu jeřábu, ale rovněž aby nepřekážel ostatním. Nakonec se těch téměř 60 kamionů s materiálem podařilo ,,ukočírovat“ k plné spokojenosti všech zúčastněných.

Poslední den prací byl věnován dolaďování detailů, které spočívaly v tom že se celá souprava znovu zkontrolovala nahoru a dolů, hlavně pak bylo nutné důsledně překontrolovat všechny spoje a čepy, včetně jejich zajištění, propojení vysokotlakých hadic apod. Po vyplnění všech papírových formalit, včetně závěrečného předávacího protokolu, byla souprava předána vrtmistrovi  soupravy a osádce  společnosti MND Drilling & Services.  Ještě tentýž večer pak  následovala zase  zhruba 15-ti hodinová cesta zpět do ČR.

Technická data:

  • Nosnost na háku  300 t,
  • Hmotnost soupravy 430 t (bez vrtného nářadí),
  • Výška soupravy 51 m,
  • Zdroj energie – 3ks generátory + 1 záložní  CATERPILLAR  1310 kW,
  • Max. hloubka vrtu 4200 m.

Autor článku: Ing. Marek Jakubčík

Související články:

  1. Úspěšné zakončení záchranné akce na dole San Jose v Chile
  2. Vyznamenání záchranářů HBZS Hodonín
  3. Poděkování za práci Ing. Jaroslavu Fibingrovi při odchodu do důchodu
  4. 30let Báňské záchranné stanice Hodonín
  5. Nová technika na HBZS Most

Kategorie:Technika Štítky:HBZS, Hodonín, technika, zahraničí

Nejčtenější tento týden:

  • Uplynulo 30 let od neštěstí na dole Pluto (5)
  • Umíme stavět krvácení?? (4)
  • Vzpomínka na prof.Ing. Jindřicha Láta, DrSc. (4)
  • Historie báňského záchranného sboru v oblasti Hamr na Jezeře - část druhá (4)
  • Zemřel inženýr Emil Rucký (4)

Štítky

bezpečnost BG-4 BZS Dolní Rožínka Dräger Exploze Hamr HBZS historie Hodonín Kladno konference lezci metan Most nehoda Německo Odolov OKD Ostrava otřes Paskov poděkování Polsko potápěč požár Praha Rakousko Rusko spolupráce technika uhelný prach USA vyznamenání výbuch výchova & výcvik VŠB-TU Ostrava zahraničí ZBZS zával úraz ČBÚ ČSA Čína štáb

Rubriky

  • Historie (49)
  • Jiné nehody v hornictví (32)
  • Mezinárodní spolupráce (27)
  • Nezařazené (40)
  • Plánované zásahy BZS (14)
  • Různé (162)
  • Technika (50)
  • Výbuchy (30)
  • Výročí a vyznamenání (47)

Licence

Licence Creative Commons

Obsah webu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika

Další funkce

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Informace o souborech cookies

Copyright © 2022 · Outreach Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

[ Placeholder content for popup link ] WordPress Download Manager - Best Download Management Plugin