Začátkem září odjela na 15-ti hodinovou strastiplnou cestu montážní skupina z HBZS Hodonín o síle šesti záchranářů – lezců do podhůří Rumunských Karpat, přibližně 300 km severně od Bukurešti. Naším úkolem zde bylo provést montáž vrtné soupravy tvořenou z několika hlavních komponent- sklepy soupravy, rotační stůl, jednotlivé sekce věže včetně její koruny a II. pracovní plošiny. Jde o novou, v pořadí již třetí moderní vrtnou soupravu zakoupenou dceřinou společností MND Drilling & Services, tentokrát s typovým označením Bentec Euro Rig 10, od stejnojmenného výrobce z Německa.
Na pracovišti, které patří Americké společnosti STRATUM ENERGY a kde se mimo jiné pohybuje každý den i 30 hladových psů, kteří jsou určitě bez očkování, má být v nadcházejícím období odvrtáno 7 vrtů s hloubkou přibližně 3 000 metrů. Pro samotnou montáž jsme měli k dispozici dva jeřáby o nosnosti 250 a 100 tun, dále vysokozdvižnou pracovní plošinu s výsuvem 16m. S sebou jsme si přivezli kontejner vybavený vázacími prostředky a dalšími pomůckami na vyvazování a upevňování jednotlivých sekcí, včetně speciálního vybavení pro práce ve výškách.
Podstata montáže soupravy spočívá v přesném usazování jednotlivých dílů spodních boxů a sekcí věže, vyrobených s německou přesností, které jsou převážně spojovány ocelovými čepy, některé o hmotnosti i 20kg. Zjednodušeně, představte si z doby dřívější stavebnici Merkur. Abychom postavily 51m vysokou a cca 430 tun vážící vrtnou soupravu, stanovili jsme si denní porci úkolů tak abychom dokončili úkol za objednatelem požadovaných pět dnů. Samozřejmě v závislosti na počasí, které nám ovšem přálo, bylo teplo a slunečno, téměř bezvětrno. Další důležitý faktor pro bezpečné provádění takovéhoto druhu práce byli místní jeřábníci a komunikace s nimi prostřednictvím vysílaček z kterých jsme měli trochu obavy, protože usazovat např. nejvyšší 31-ti tunovou sekci do výšky 50m, kterou potřebujete posadit doslova na milimetry zvládli excelentně.
Menší zádrhel v průběhu prací se vyskytl u rumunského dopravce, který převážel jednotlivé díly soupravy z 2500 km vzdáleného výrobního závodu v Německu. Ne vždy v požadovaném pořadí, takže se najednou objevily kamiony, které měly přijet později a naopak. Samozřejmě se musely kamiony vyložit a potom nastávaly otázky, kam například třiceti tunový a šestnáct metrů dlouhý náklad složit tak, aby byl v dosahu jeřábu, ale rovněž aby nepřekážel ostatním. Nakonec se těch téměř 60 kamionů s materiálem podařilo ,,ukočírovat“ k plné spokojenosti všech zúčastněných.
Poslední den prací byl věnován dolaďování detailů, které spočívaly v tom že se celá souprava znovu zkontrolovala nahoru a dolů, hlavně pak bylo nutné důsledně překontrolovat všechny spoje a čepy, včetně jejich zajištění, propojení vysokotlakých hadic apod. Po vyplnění všech papírových formalit, včetně závěrečného předávacího protokolu, byla souprava předána vrtmistrovi soupravy a osádce společnosti MND Drilling & Services. Ještě tentýž večer pak následovala zase zhruba 15-ti hodinová cesta zpět do ČR.
Technická data:
- Nosnost na háku 300 t,
- Hmotnost soupravy 430 t (bez vrtného nářadí),
- Výška soupravy 51 m,
- Zdroj energie – 3ks generátory + 1 záložní CATERPILLAR 1310 kW,
- Max. hloubka vrtu 4200 m.
Autor článku: Ing. Marek Jakubčík