Dne 27.3.2012 byl na o.z. GEAM, referát JLD Hodonín nahlášen propad státní silnice 422/II v k.ú. Šardice. Bylo zjištěno, že se jedná o propad nad bývalou těžní pásovou úpadnicí (štolou ÚZ). Štola byla ražena v roce 1963 a v místech přechodu rozvodněným nadložním horizontem bylo použito lokálního zmrazování pojízdnou soupravou na freonovém principu. Štola ÚZ se nachází pod silnicí v hloubce 9 – 11 m se sklonem na SZ cca 11o. V prostoru silnice se nachází do hloubky 8 m písčité hlíny, dále je vrstva tuhých jílů o mocnosti 4 m, které leží na mocné vrstvě propustných písků.
Propad se projevil otvorem na povrchu vozovky v průměru cca 60 cm, pod kterým byla kaverna hluboká cca 3 m o průměru cca 6 m. I přesto, že byl otvor označen, na silnici neustále probíhal provoz. Na základě zjištěných skutečností nechali pracovníci o.z. GEAM, referátu JLD Hodonín okamžitě zastavit veškerý provoz na vozovce i objíždění po přilehlém poli, neboť nebyl znám rozsah poškození důlního díla. Při následné prohlídce bylo zjištěno pokračování rozmělňování zemin pod vozovkou. A proto bylo rozhodnuto situovat objízdnou panelovou komunikaci tak, aby se celá nacházela mimo předpokládané narušení horninového prostředí a mimo štolu ÚZ.
Následně bylo rozhodnuto o provedení širokoprůměrových průzkumných vrtů do důlního díla pro ověření stavu štoly. Po provrtání stropu štoly byly provedeny kamerové prohlídky. Bylo zjištěno, že štola je suchá, bez přítomnosti naplavených či splavených sedimentů. Na ověření podloží v místě křížení objízdné komunikace a štoly a ověření místa paty štoly, byly uskutečněny 3 vrty ruční vrtnou soupravou. Vzhledem k tomu, že průzkumné práce nepotvrdily propad klenby štoly v prostoru silnice, byl ještě proveden geofyzikální průzkum georadarem. Účelem geofyzikálního průzkumu bylo zjistit rozvolnění nadloží nad štolou popř. zjištění možných dutin nad pláštěm štoly. V rámci průzkumných prací byl proveden i inženýrskogeologický průzkum na stanovení nosnosti hornin v podloží státní silnice.
Na základě výsledku veškerých průzkumných prací bylo rozhodnuto o zbudování železobetonové desky nad štolou pod státní silnicí, založenou na mikropilotách na zpevněné podloží a dále provedení těsnící injektáže v okolí štoly.
Dne 25. 10. 2012 byly provedeny opět kamerové prohlídky štoly vrty PV1 a PV2. Porovnáním s předchozími prohlídkami bylo konstatováno, že k zásadním změnám ve štole nedošlo. Současně s realizací sanace propadu bylo přikročeno i k rámcovému návrhu samotné likvidace štoly a poté i k realizaci.
Následně byly zahájeny práce na sanaci propadu. Po odfrézování asfaltu byly provedeny výkopové práce na úroveň stavební pláně ŽB desky. Po ukončení injektážních prací byly zahájeny práce na vlastní desce a následně došlo k vybudování samotné vozovky, která byla 15. 11. 2012 předána k užívání.
Štola byla otevřena v místě uzavírací hráze z roku 1994 stavební jámou 3 x 3 m o hloubce 5 m. Jáma byla vyztužena ocelovou výztuží ze svařených ČND trubek a ocelových plechů.
Provedlo se vybouraní uzavírací hráze a dle platné legislativy závodní uvedené lokality RNDr. Petr Navrátil vydal Návrh příkazu závodního k provedení plánovaného nehavarijního zásahu (PNZ) báňských záchranářů ZBZS o. z. GEAM Dolní Rožínka. Tento Návrh příkazu závodního se stal Příkazem odsouhlasením na OKD, HBZS, a.s. a byly v něm stanoveny následující úkoly:
• při plánovaném nehavarijním zásahu je třeba provést kontrolu stavu výztuže, počvy a průběžně měřit koncentrace škodlivin v důlním ovzduší přístrojem Oldham MX6
• průběžně provádět fotografickou dokumentaci a videozáznam
• nainstalovat do úseku mezi stavební jámou a místem budování hrázového objektu stabilní vedení, pro připojení komunikačního zařízení
• zbudovat opěrnou hráz – dřevěné peření s ocelovou výztuží ve staničení 3 m od průniku štoly s vrtem PV3 dle projektové dokumentace
• po vybudování opěrné hráze provést vyplnění štoly ÚZ, v úseku od hráze po stavební jámu, betonovou směsí C12/15. K vyplnění štoly budou využity širokoprofilové vrty PV3 až PV1 a stavební jáma.
Vzhledem k tomu, že se jednalo o práce v nevětraném důlním díle, musely být tyto práce provedeny za použití kyslíkových dýchacích izolačních přístrojů BG-174.
Po prohlídce štoly v rámci PNZ byla ověřena skutečná výšky hladiny podzemní vody a byla zbudována opěrná hráz – dřevěné peření s ocelovou výztuží. Ocelový rám byl pokryt dřevěnými fošnami a potažen geotextílií. Zároveň byly položeny dvě flexibilní drenážní trubky pro odvedení separované vody z betonové směsi použité při vyplňování štoly. Dne 28. 11. 2012 bylo zahájeno vyplňování štoly betonovou směsí C12/15 o konzistenci S4 (o celkovém objemu 452,5 m3). K vyplnění štoly byly postupně použity vrty PV3, PV2 a PV1. Ústí štoly bylo ve stavební jámě zabezpečeno dřevěným pažením. Vyplňování štoly bylo ukončeno dne 30. 11. 2012. Současně s vyplňováním štoly byly vrty PV1 – PV3 likvidovány zásypem betonovou směsí do úrovně jednoho metru pod povrchem a následně dosypány ornicí.
PNZ byl proveden ve dnech 27. – 30. 11. 2012. Zúčastnilo se jej celkem 12 záchranářů, kteří prováděli práce pod vedením velitele BZS dle příslušného Příkazu k provedení PNZ. Při PNZ bylo celkem odpracováno 422,5 hodin, z toho dýcháno v kyslíkových dýchacích izolačních přístrojích 103 hodin. V průběhu PNZ nedošlo k úrazu ani jiné mimořádné události.
Po odstranění bednění stavební jámy byla tato prostora zasypána inertním materiálem do úrovně 1 m pod terénem a dále zasypána ornicí. Po urovnání terénu bylo provedeno osazení povrchového znaku HDD č. 185 – štola ÚZ, čímž byly práce ukončeny.