Záchranář

Informace pro báňské záchranáře a vedoucí techniky důlních závodů

  • Úvod
  • O webu
  • Kontakty
  • Ke stažení
Jste zde: Domů / Technika / Použití hyperbarické komory při ražbě pražského metra

Použití hyperbarické komory při ražbě pražského metra

21.1.2013, Przybyla Andrzej

Metro tvoří jednu ze základních sítí městské hromadné dopravy v Praze. V roce 2010 začala ražba již dlouho plánovaného prodloužení trasy A ze stanice Dejvická do stanice Motol. Ražba je převážně prováděna pomocí plně mecha­nizovaného razícího štítu TBM-EPBS (Tunnel Boring Machine-Earth Pressure Balanced Shield). Tento typ štítu umožňuje ražbu v přetlaku a proto je určen zejména pro ražbu liniových podzemních staveb v geologicky nestabilních podmínkách (měkké a sypké horniny, podzemní voda). A přesně tyto podmínky se podle geologických průzkumů vyskytují v části trasy budoucího tunelu metra trasy V.A.

Mobilní barokomora DK II v trasportním rámu. Barokomora stojí na speciálních pojezdech před kontejnerem

Razící štít TBM-EPBS se skládá z řezné hlavy, za kterou je umístěna odtěžovací komora. Dále následuje systém tlakových komor – komora pracovní, hlavní (dekompresní) a předkomora. Před řeznou hlavou a tím současně i v odtěžovací komoře je možno v případě potřeby vytvořit přetlak, který zajišťuje stabilitu raženého horninového masívu. Tento přetlak je zajišťován tlakováním komory vzduchem. Hodnota pracovního přetlaku v odtěžovací komoře se řídí aktuální geologickou situací. Pracovní přetlak, který je možno v odtěžovací komoře vytvořit, je maximálně 3,5 baru (celkový tlak 4,5 baru).

Spouštění komory do podzemí a doprava k TBM

Za běžných podmínek je údržba a výměna řezných nástrojů prováděna po dosažení předem vyraženého prostoru montážní jámy nebo budoucí stanice. Může ovšem nastat situace, že bude nezbytné vyměnit řezné nástroje přímo v průběhu ražby nestabilní horninou a tedy při přetlaku v odtěžovací komoře. V tomto případě musí pracovníci do přetlaku vstoupit. Za běžné situace pracovníci opouštějí přetlak přes hlavní (dekompresní) komoru, kde dochází k postupnému snižování přetlaku (dekompresi). V případě nehody, při zranění nebo náhlém vážném stavu pracovníka při práci v přetlaku je nutná co nejvčasnější lékařská pomoc. V takovém případě je samo­zřejmostí vstup lékaře do přetlaku a poskytnutí neodkladné pomoci postiženému přímo v prostorách štítu. Pokud by zdravotní stav postiženého vyžadoval další péči, kterou není možno poskytnout přímo na místě, je nutný jeho přesun do mobilní barokomory a v ní pak eventuální transport do nemocnice. Přesun posti­ženého v dekompresním režimu z hlavní (dekompresní) komory TBM do mobilní barokomory musí být rychlý z důvodu hrozícího rozvoje dekompresní nemoci. To je také důvod, proč mobilní barokomora musí stát co nej­blíže razicímu štítu.

Mobilní komora na transportním voze MSV

HBZS Praha je vybavena mobilní hyperbarickou komorou DK II, umístěnou v transportním kontejneru. V kontejneru je instalováno osvětlení a topení pro případné použití komory přímo v kontej­neru. Dále je součástí kontej­neru, kromě vlastní komory, i stabilní baterie 6 vzduchových lahví o objemu 50 litrů a tlaku 300 barů a 2 kyslíkových lahví o objemu 40 litrů a tlaku 200 barů. V kontejneru je také základní lékařské vybavení pro zásah.

Hyperbarická komora DK II se skládá z předkomory a hlavní komory. Je plněná vzduchem a maximální pracovní přetlak je 10 barů. Hlavní komora je dvoumístná a je vybavena dvěma plicními automatikami pro dýchání kyslíku. Dále je předkomora i hlavní komora samozřejmě vybavena komunikací a osvětlením s vlastním zdrojem elektrické energie. Komora je upevněna v transportním rámu, ve kterém může být po speciálních pojezdech vytažena z kontejneru a následně jeřábem přemístěna na požadované místo.

Mobilní komora při dopravě traťovým tunelem

K tomuto rámu jsou připevněny dvě vzduchové 50 litrové láhve tlakované na 300 barů a šest kyslíkových 10 litrových lahví tlakovaných na 150 barů. Tyto lahve jsou používány během transportu postiženého v komoře.

V montážní jámě je rám s komorou připevněn na vozidlo sloužící pro přepravu tibinek (MSV = Multiservise Vehicle) pomocí speciálního úchytu. Na tomto vozidle je komora dopravena co nejblíže k čelbě, to je do vzdálenosti 30 metrů od razicí hlavy štítu.

Zde je barokomora napojena na místní rozvod vzduchu s tlakem 6 – 7 barů. Ideální je napojení na rozvod dýchacího vzduchu. Pokud by byl k dispozici pouze technický vzduch, je jeho použití možné, protože do napouštěcího potrubí mobilní barokomory je vřazena kaskáda filtrů, která zajistí úpravu vzduchu na potřebnou kvalitu. Tento ­vzduch je používán při tlakování barokomory přímo na jejím stanovišti v tunelu. Pokud by došlo, z jakéhokoliv důvodu, k přerušení dodávky vzduchu z místního rozvodu, jsou vždy v pohotovosti vzduchové láhve umístěné v rámu pod komorou. Tím je zaručena nezávislost a spolehlivost barokomory pro použití v těchto nezvyklých podmínkách.

Andrzej Przybyla hlavní mechanik HBZS Praha

Související články:

  1. Cvičný výjezd HBZS Praha k postiženému při ražbě tunelu
  2. Nová záchranářská technika na HBZS Most
  3. Rok fungování Komplexního vzdělávacího projektu pro báňské záchranáře
  4. PLUTO 300 COMFORT
  5. Školení a výcvik četařů lezců

Kategorie:Technika Štítky:HBZS, metro, Praha

Nejčtenější tento týden

Rubriky

  • Historie (60)
  • Jiné nehody v hornictví (36)
  • Mezinárodní spolupráce (29)
  • Nezařazené (63)
  • Plánované zásahy BZS (15)
  • Různé (202)
  • Technika (57)
  • Výbuchy (33)
  • Výročí a vyznamenání (51)

Licence

Licence Creative Commons

Obsah webu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika

Další funkce

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Informace o souborech cookies

Copyright © 2025 · Outreach Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

[ Placeholder content for popup link ] WordPress Download Manager - Best Download Management Plugin

Spravovat Souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}